the_looop Postad 5 februari 2011 Postad 5 februari 2011 Hej. Jag ska köpa en sennheiser mkh 416 men behöver en ljudinspelare. Jag har tittat typ bara på Scandinavian photo men vet inte många mer ställen faktist... Jag har ingen jättestor budget till just ljudinspelaren så jag undrar om det finns någon lite billigare men ändå bra. Ca. pris på vad jag kan lägga på inspelaren är 3000 men billigare är bättre. Tack! 0 Citera
Mattihp Postad 5 februari 2011 Postad 5 februari 2011 Vad är fel på Zoom H4N som går för ca 2600-2800? 2XLR/Tele + 3.5 Stereomickuttag. 0 Citera
the_looop Postad 6 februari 2011 Författare Postad 6 februari 2011 Det finns ju två typer av ljudinspelare. Små med mick i och sedan de stora fyrkanterna (lätt förklarat). Vad är det för skillnad egentligen? Vad är det för skillnad mellan de här två http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9097101 och http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6710165 0 Citera
Luzer Postad 6 februari 2011 Postad 6 februari 2011 Zoomen är mer anpassad som pocket-inspelare, medans fostexen är mer anpassad till att koppla externa mikar till. Jag misstänker att battteriet räcker avsevärt längre på fostexen också då zoomen bara har 2 st AA batterier. 0 Citera
Mattihp Postad 6 februari 2011 Postad 6 februari 2011 Zoomen är mer anpassad som pocket-inspelare, medans fostexen är mer anpassad till att koppla externa mikar till. Jag misstänker att battteriet räcker avsevärt längre på fostexen också då zoomen bara har 2 st AA batterier. Japp. Laddningsbara 2500maH batterier räcker bara ca 5-6h på Zoomen om man spelar in med de interna mikrofonerna, kanske 60-70% av den tiden om man spelar in line-in eller ikopplad dynamisk mikrofon. Fostexen har bättre för-förstärkare. Men Zoomen räcker riktigt långt måste jag erkänna. Särskilt om man kör med kondensatormikrofon med egen batterikälla. 0 Citera
the_looop Postad 6 februari 2011 Författare Postad 6 februari 2011 Så för att få så mycket som möjligt för pengarna så är det en sennheiser mkh 416 mick med en Zoom H4N som inspelare och sedan en extern fantommatning låda (vart kan man hitta en sådan för 1-2 mickar?)? 0 Citera
Mattihp Postad 6 februari 2011 Postad 6 februari 2011 Så för att få så mycket som möjligt för pengarna så är det en sennheiser mkh 416 mick med en Zoom H4N som inspelare och sedan en extern fantommatning låda (vart kanOm man hitta en sådan för 1-2 mickar?)? Om du inte ska spela in långa stunder oavbrutet så är ju alternativet att köra en jäkligt massa batterier... Thomann har en del kul annars... vet inte om denna är riktigt rätt, kollade inte så noga: http://www.thomann.de/se/millenium_pp2b.htm 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 februari 2011 Postad 6 februari 2011 Skillnaden mellan Zoom H4n & Fostex FR2Le grundas i deras inriktning. Zoom:en är avsedd för amatörer & dokumentation i första hand, Fostex FR2Le är en försmak av rent professionell utrustning, en light-variant av den kraftfullare & fullprofessionella FR2. Vad som skiljer mest är framför allt att Fostexen har MYCKET bättre kvalitet på vad som hamnar på pränt, både mick-förstärkarna & omvandlarna är av mycket god kvalitet. Plus att man slipper de där *censur* SD-korten! Zoomen, å andra sidan, har mig veterligen möjlighet till 4 kanaler in samtidigt, varav bara två av dem kan phantommatas iof, samt går att använda som ljudkort om det skulle vara så. Hur batteritiden är på Zoom H4n vet jag inte, det är ointressant ifråga om såna här jämförelser (dvs när det är så stor skillnad i kvalitet mellan maskinerna), & vet inte helt hundra hur länge Le-varianten har kräm, men jag har den fullvuxna varianten kallad FR2 kort & gott, & på den kan jag spela in ungefär 2-2.30h ungefär med fräscha batterier, vilket verkar stämma med vad Fostex själva hävdar, & då verkar Le:n klara uppåt 4h med bra batterier. Vad du än gör, använd INTE en extern phantom-matare till såna här maskiner. Den drar inte bara givetvis ström den åsså, risken är stor att den påverkar ljudet väldigt negativt. Plus att den kostar pengar som är fullständigt i sjön. Däremot är laddningsbara batterier i stort sett ett krav. Själv räknade jag på att jag vann ungefär 20.000:- om året på att köra laddningsbara istället för engångsbatterier. "Fullversionen" av FR kräver visserligen 8 batterier när FR2Le bara har 4, plus att jag spelar in i stort sett dagligen, men även för mer sansade användare så är det sjukt mycket billigare (& bättre för miljön) att köra laddningsbara av god kvalitet :-) Sennheiser MKH416 är ett mycket bra val! Har många olika microphoner i mitt kitt, men den här är en personlig favorit till mycket, bla utomhus-dialog :-) Du kommer inte få några som helst problem med att kombinera den med någon av de två maskinerna. Japp. Laddningsbara 2500maH batterier räcker bara ca 5-6h på Zoomen om man spelar in med de interna mikrofonerna, kanske 60-70% av den tiden om man spelar in line-in eller ikopplad dynamisk mikrofon. Zoom använder electret-mickar internt (dom hävdar själva att det är kondingar, men en del data jag läst om dom för mig att tvivla...dock i stort sett samma sak ändå). Man får LÄNGRE tid med line & dynamiska mickar. 0 Citera
the_looop Postad 6 februari 2011 Författare Postad 6 februari 2011 Jättetack Christian. Mycket bra info! Så en Sennheiser MKH 416 + ZOOM H-4N går riktigt bra? Blir det samma ljudkvalla som på en Fostex FR2Le då jag spelar in med MKH 416? Då är det bara hörlurar kvar sedan :) Några bra tips på bra slutna för just ljudinspelning? 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 februari 2011 Postad 6 februari 2011 Kul om det hjälper :-) Well, Fostexen har visserligen markant bättre ljud från början, men den kostar ju åsså dubbelt så mycket som en Zoom. Men det är absolut inget fel på en Zoom! En av de saker som påverkar ljudet absolut mest är micken. Om du börjar med en riktigt riktigt bra mick & en fullt duglig recorder, så är det mycket enklare att byta upp sig med bättre recorder när man får bättre ställt &, framför allt, känner behov av det, än att börja med en si-sådär mick men en bättre recorder. Det beror om inte annat på att alla mickar har olika sätt att låta som bäst på, & börjar du med en mick du lär använda lääänge, så innebär uppgraderingar av recordern inte att du måste hitta nya metoder att spela in på, utan bara att du får bättre kvalitet & säkrare inspelningar :-) En bra sak att tänka på är även att man bör hålla signalen så ren som möjligt. Försök undvika extra komponenter i ljudkedjan så långt du kan, som exempelvis externa mixrar, phantommatare, & filter, för att nämna några vanliga saker. Det är inte fel att använda sånt, jag gör det själv lite då & då, men man bör aldrig använda något extra om man inte verkligen behöver det för att kunna genomföra sin planerade inspelning, så man vinner mycket på att arbeta sparsmakat men genomtänkt :-) Dessutom är det mycket enklare att hantera om man bara behöver koncentrera sig på en enda maskin :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.