Gå till innehåll

Namnlös kortfilm


kristofer

Recommended Posts

Det var nära att jag gav upp halvvägs, men jag lyckades ta mig till slutet. Filmen är fruktansvärt pratig, och det är väldigt lite som för historien framåt. Filmdialog måste vara kort och kärnfull, annars tröttnar man snabbt. Och på tok för mycket av det som händer i filmen är irrelevant för historien, t ex hela kontrollantgrejen, Anders, Lisa etc. Dessa ingredienser för helt enkelt inte handlingen framåt. Ibland stannar de även upp historien fullständigt som när Viktor ringer upp Hampus i Saras lägenhet.

 

Den historia som finns är jag väl inte heller särskilt förtjust i. Vad är poängen? Jag läser manuset och tänker "jaha...". Är tanken den att så länge man är riktigt snygg så blir man förlåten för allt?

 

Huvudpersonen är också problematisk i det att han faktiskt är väldigt ointressant, vilket gör att jag har svårt att bry mig om vad som händer honom. Och att han skulle falla så fullständigt för Sara är fullständigt oförklarat. Hennes enda egenskap är att vara snygg. Är det allt?

 

Fundera på vad du vill säga med filmen, för just nu tycker jag inte att den säger särskilt mycket.

 

Gör vad du vill med kommentarerna!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du vill bättra på dina manusfärdigheter så kommenterar jag som exempel bara endast första scenen:

 

"INT OKÄNT VARDAGSRUM DAG" -> bör vara INT. VARDAGSRUM - DAG (Att det är okänt går inte att visa och dessutom irrelevant)

 

"Bilden tonar stillsamt.." -> ta bort helt, helt onödigt i manuset.

 

"...vita gardiner som böljande fladdrar" -> är det viktigt att de är vita? "böljande" är på gränsen till för litterärt. jag skulle skriva "gardiner fladdrar i vinden"

 

"...i en takt som gör att de låter som vågbrus mot en strand" -> alldeles för litterärt och i princip helt omöjligt att göra på film (regissören skulle iaf hata dig)

 

"En flicka i sena tonåren..." -> beskriv karaktären första gången den nämns i manuset, tex LOVISA, 18, med långt blont hår och lösnäsa etc.

 

"...ser lite frusen ut" -> HUR ser hon ut då? Beskriv! huttrar hon? har hon blå läppar? försöker hon värma upp armarna med sina händer?

 

Hoppas det ger något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...