Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan hejsan,

Jag skaffade mig för två veckor sedan en Panasonic HDC SDX-1 som jag tills idag varit mycket nöjd med.

Den surrar. Och detta ljud kommer också med på de filmer som man spelar in, då det är tyst runt omkring.

Då kameran ska användas till intervjuer kommer detta bli problem.

Vad beror detta på? Eller ska den surra såhär?

Tack på förhand,

Viktor

Postad

86 visningar och inget svar? Jag fick höra ni var riktigt hajja på sånna här grejjer =)

Butiken som jag köpt kameran i sa att zoomen i linsen låter. Thats it.

Kan detta stämma?

Postad
86 visningar och inget svar? Jag fick höra ni var riktigt hajja på sånna här grejjer =)

Butiken som jag köpt kameran i sa att zoomen i linsen låter. Thats it.

Kan detta stämma?

Låter sannolikt att det är optiken som låter. En annan möjlighet är att du har Auto Gain på för ljudet. Då vill den höja upp när det är tyst. Hur låter det exempelvis under en dialog? Interna mikrofoner använder man hursom sällan till annat än ref.

Postad

Tack så hemskt mycket för svar!

Under konversation hörs inte surrandet. Konversation är bra mycket högre än det surrande ljudet.

Berätta mer om Auto Gain, vad är det för något egentligen?

Postad
Tack så hemskt mycket för svar!

Under konversation hörs inte surrandet. Konversation är bra mycket högre än det surrande ljudet.

Berätta mer om Auto Gain, vad är det för något egentligen?

Autogain är när kameran själv automatiskt ställer ljudnivåerna och ställer om dem beroende på hur högt in-ljud den får. När det är dialog så anpassar den för dialogen, men när det blir tyst så tror den att den måste höjas för att miljöljud och dylikt skall höras. Då hörs alla störningsljud och dylikt.

Postad

Tack för info, har lekt lite med AutoGain och det blir inte mycket bättre.

Ljudet hörs även vid konversation, men nu bara för att jag vet att det finns där.

Finns det något sätt man kan testa detta på? Kan man typ stänga av zoomen i objektivet, menar om man verkligen kan få reda på om ljudet kommer därifrån?

Tex när man kollar på videos i kameran låter det ju inget, men det är ju för att själva inspelnings-delen är avstängd.

Butiken säger soms sagt att vissa kameror låter, Panasonic säger att jag ska skicka in den till deras servicecenter så kollar dom den. Ett litet problem bara, jag drar utomlands den 17: e för att just göra... intervjuer med kameran.

Postad
Tack för info, har lekt lite med AutoGain och det blir inte mycket bättre.

Ljudet hörs även vid konversation, men nu bara för att jag vet att det finns där.

Finns det något sätt man kan testa detta på? Kan man typ stänga av zoomen i objektivet, menar om man verkligen kan få reda på om ljudet kommer därifrån?

Tex när man kollar på videos i kameran låter det ju inget, men det är ju för att själva inspelnings-delen är avstängd.

Butiken säger soms sagt att vissa kameror låter, Panasonic säger att jag ska skicka in den till deras servicecenter så kollar dom den. Ett litet problem bara, jag drar utomlands den 17: e för att just göra... intervjuer med kameran.

Man använder inte intern mikrofon till att fånga upp ljud man skall använda. Den mikrofonen används endast för att kunna synka ev. externt. Autogain är problemet. Om det inte går att stänga av autogain så får du leva med det. Eller sköta ljud externt.

Postad

Det går att stänga av autogain, har provat detta och testat att sänka och höja mikrofonen. När den är sänkt låter det bra, när den är höjd låter det förjävligt. Så du har rätt min vän, tack så mycket!

Eftersom detta funkar kommer jag köra både ljud o bild via kameran, du har sparat mig mycket huvudvärk! Tack!! =)

Postad

Du kan också prova med att förbättra ditt ljud genom filtrering om du redan har gjort en inspelning. I ditt exempel låter det inte som ett rent sk "brum" som ofta är relaterat till nätfrekvensen 50 Hz. Men prova ändå med att välja ett audiofilter i ditt redigeringsprogram. Välj bandpass och ställ in högsta Q-värdet med högsta dämpning. Du kan också prova några olika frekvenser - första hand 50 Hz och multipler - men också andra frekvenser som kan finnas i störning från motorer i kameran.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...