Gå till innehåll

Spela in ljud separat, direkt via videokamera eller via mick inkopplad i videokamera?


Anders82

Recommended Posts

Jag ska spela in några sketcher med ett gäng kompisar och funderar över ljudupptagning. Min erfarenhet av videoinspelning är från tidigt 90-tal och dom inspelningarna blev ju rätt värdelösa både ljud och bildmässigt. Det viktiga är att ljudupptagningen är så pass bra att man inte blir distraherad av bakgrundsljud eller liknande när dialog utspelas.

Länk till kommentar
Share on other sites

ALDRIG interna mikrofonen på kameran. Det FINNS kameror med hyggliga mickar, men ofta (särskilt på billiga varianter) så ligger de för nära kamerans mekaniska delar för att ge ett perfekt ljud. Kör antingen en Röde videomick på kameran eller någon mick på separat ljudinspelare om du har en sådan med hyggliga förförstärkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag skulle köpa en extern ljudinspelare + mikrofon, vad skulle du rekommendera då? Billigt är ledordet här. Är det svårt att synka ljud och bild?

 

Det är inte svårt att synka ljud och bild om man jobbar med få klipp och har referensljud och något bra tydligt ljud i början (handklapp, exempelvis) av varje klipp. Billigast vore nog att köpa en Zoom H1. Den har inbyggd XY-mickning och med en så låg budget så lönar sig det inte att skaffa en till mick. Ljudet kan bli ganska bra med en XY i en kontrollerad inomhusnivå (få störningsljud och isolerade väggar). Häng tjocka filtar runt omkring inspelningsplats, stäng av kylskåp och fläktar osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Externt ljud är ändå bökigt och svårt att få något bra för så litet pengar. En Sanyo Xacti VPC-HD2000 + Röde Videomic är nog det jag skulle satsa på. Den kameran har faktiskt manuell ljudnivå i fem steg vilket är bättre än många andra dyrare kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...