Gå till innehåll

Uppvaknandet och fyndet, grovmanus


Urmakaren

Recommended Posts

Här är ett manus jag skrev lite på för några månader sen, tänkte bara be om lite kritik, helst konstruktiv sådan!

 

Det hela handlar om drogmissbrukets onda cirkel. Jag hade planerat att spela in filmen, men då jag satt på behandlingshem vid tillfället, och personalen där inte var stormförtjust i en sådan "Drogglorifierande" film som de uttryckte sig blev det inget av det.

 

 

Hoppas någon tar sig tid att läsa det! :)

 

Fred

Uppvaknandet och fyndet grovmanus.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja!

 

Det jag gillar är att du använder dig av ett väldigt poetiskt berättarsätt, det jag ogillar är att du egentligen inte säger någonting.

 

Vad vill du säga? Någonting om hur det är att vara missbrukare, narkotikapåverkad? Du misslyckas tyvärr. Det är väldigt ytligt. Vem är Per? Hur ser hans vardag ut?

 

Mitt råd till dig är att skriva om manuset, utan kameraanvisningar, och helt enkelt koncentrera dig på att berätta om Per, som den människa han är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja!

 

Det jag gillar är att du använder dig av ett väldigt poetiskt berättarsätt, det jag ogillar är att du egentligen inte säger någonting.

 

Vad vill du säga? Någonting om hur det är att vara missbrukare, narkotikapåverkad? Du misslyckas tyvärr. Det är väldigt ytligt. Vem är Per? Hur ser hans vardag ut?

 

Mitt råd till dig är att skriva om manuset, utan kameraanvisningar, och helt enkelt koncentrera dig på att berätta om Per, som den människa han är.

 

 

PRECIS ett sådant svar jag ville ha! Det är somsagt bara en ide som jag skrev ner i princip, så jag förstår precis vad du menar. Ska försöka gå på djupet!

 

Fred

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag tyckte mest det var roligt och lite drygt och jag kunde inte stå emot impulsen att vara dryg tillbaks.

 

Någon skriver ett manus och någon annan svarar med att ge kritik på allt mellan himmel och jord, utom att ens bemöda sig att säga någonting om innehållet, vilket är det enda som borde betyda något.

 

Det är så härligt typiskt voodoofilm, både rörande och komiskt på något vis, för sanningen är ju att större delen av alla medlemmar, inklusive jag själv, är glada amatörer eller aspirerande filmare men ibland verkar det faktiskt som om väldigt många här, glömmer bort sig och tror sig vara några slags experter som är inne i branschen, eftersom de kanske skrivit ett par manus eller gjort ett par filmer som inte varit helt värdelösa, varit med i en och annan tävling. Det är lustigt, mycket lustigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag tyckte mest det var roligt och lite drygt och jag kunde inte stå emot impulsen att vara dryg tillbaks.

 

Någon skriver ett manus och någon annan svarar med att ge kritik på allt mellan himmel och jord, utom att ens bemöda sig att säga någonting om innehållet, vilket är det enda som borde betyda något.

 

Det är så härligt typiskt voodoofilm, både rörande och komiskt på något vis, för sanningen är ju att större delen av alla medlemmar, inklusive jag själv, är glada amatörer eller aspirerande filmare men ibland verkar det faktiskt som om väldigt många här, glömmer bort sig och tror sig vara några slags experter som är inne i branschen, eftersom de kanske skrivit ett par manus eller gjort ett par filmer som inte varit helt värdelösa, varit med i en och annan tävling. Det är lustigt, mycket lustigt.

 

Alltså, vet inte vad jag skall svara på detta men jag är inte här direkt för bevisa nåt för någon. Jag ser inte mig själv som en expert men jag gör bara det som jag brukar göra helt enkelt. Nu läser jag film på universitetet och är på mitt femte år med manus som specialitet. Lite har man lärt sig men det minsta man kan göra är att hjälpa folk lite. Om du nu blev upprörd över mitt sätt att uttrycka mig kan jag bara beklaga att du tog åt dig. Jag var otroligt trött och gluttade igenom manuset lite och gjorde korr. Det var inte drygt eller något bara helt kort och inte mer än så.

 

Jag tycker dock att du går lite för långt när du anklagar en för att vara homosexuell och påstår att man är en snorunge. Du har ingen anledning att göra sådan utspel på en människa du inte känner. Vem vet, nästa gång är det jag som rejectar ditt manus på produktionsbolaget. Min lärare sa en gång att försök alltid att köra en shysst stil mot alla. Den som är under dig kan vara din chef i morgon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, härliga inlägg! Tack för rättningen, Kidgray! Är medveten om att det inte alls egentligen är ett filmmanus i den bemärkelsen, detta är mer en hastig skiss på en liten film som dök upp i skallen när jag lyssnade på låten Quantic - Angels. Länge velat filma lite scener till den låten för jag tycker den är så grymt skön och skulle passa bra som bakgrundsmusik till lite filmsekvenser.

 

Jag håller med om att skulle man utveckla det till en kortfilm skulle några dialogscener som förklarar lite bättre vad det är som händer vara nödvändiga. Men problemet är att man får se över sina tillgångar, och det är för mig dålig tillgång på skådespelare som skulle kunna göra något sådant trovärdigt. Men har börjat filura lite på det du skrev i ditt första svar här Daniel, och har gjort lite idé-noteringar ang. det hela. Bland annat ifall man kanske ska klämma in några svartvita flashbacks-sekvenser där man ser hur han levde före missbruket. Även funderat på att det bara ska vara en skådespelare rakt igenom, fast sedan använda sig av blue/greenscreen för att multiplicera denne och låta samma person spela herren i hatt och alla andra karaktärer för att lyfta fram att det bara är hans fantasifoster som är hans "vänner".. Någon som vet hur man gör detta? Eller har nån "bakom kulliserna"-film till "Bröderna Karlsson" för där spelar väl en skådespelare båda bröderna, right?

 

Och i jämförelse med mig är ni nog båda proffs! :)

 

 

 

Edit;

här är låten för den intresserade!

 

Fred!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem vet, nästa gång är det jag som rejectar ditt manus på produktionsbolaget. Min lärare sa en gång att försök alltid att köra en shysst stil mot alla. Den som är under dig kan vara din chef i morgon.

 

Precis, och du tycker inte att det var respektlöst mot trådskaparen att det första han ser när han öppnar ditt dokument är "Ett manus av" överstryket? Var ligger det konstruktiva i det?

 

Det skulle ju göra detta forum tusen gånger roligare att besöka om folk tog sig tid att kommentera varandras historier istället för att klanka ner på minsta lilla skitgrej till formatfel.

 

Jag tycker dock att du går lite för långt när du anklagar en för att vara homosexuell och påstår att man är en snorunge. Du har ingen anledning att göra sådan utspel på en människa du inte känner

 

Det är inget fel att vara homosexuell enligt mig och jag har heller aldrig anklagat dig för att vara en snorunge. Det som jag skrev var en drift med Ulf Lundellls uttalande under Fittstims-bråket 99.

 

Jag kan bli lite sarkastisk ibland, för att det roar mig, om du blev ledsen ber jag om ursäkt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, härliga inlägg!

 

Vilken vändning, eller hur TS! :)

 

Bland annat ifall man kanske ska klämma in några svartvita flashbacks-sekvenser där man ser hur han levde före missbruket. Även funderat på att det bara ska vara en skådespelare rakt igenom, fast sedan använda sig av blue/greenscreen för att multiplicera denne och låta samma person spela herren i hatt och alla andra karaktärer för att lyfta fram att det bara är hans fantasifoster som är hans "vänner

 

Låter spännande, kör på det och lägg upp det när du är klar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, och du tycker inte att det var respektlöst mot trådskaparen att det första han ser när han öppnar ditt dokument är "Ett manus av" överstryket? Var ligger det konstruktiva i det?

 

Först vill jag be om ursäkt till Fred. Det är din tråd och det känns lite galet att börja prata om annat.

 

Det räcker oftast med att skriva "av xxxx" Det är undersförstått att det är ett manus det handlar om. Här ännu ett exempel på att Daniel tolkar saker fel. Det handlar inte om att vara respektlös.

 

Vet du vad jag tror Daniel. Du kan inte ta kritik eftersom jag förra gången analyserade din kortfilm så verkade inte som du tog till dig kritiken. Jag förstår att du retar dig på att man ifrågasätter varför du gör en film. Man skriver om personliga upplevelser och man kan ta det personligen men, att utsätta sig för kritik är också att kunna lyssna på andras åsikter. Är det inte därför du slänger upp en tråd för att få kritik eller är det kanske av helt andra anledningar? Kanske lite ryggdunk för att folk skall säga hur duktig du är?

 

Som sagt det finns en anledning till din uppretade attityd. Om jag inte minns fel så tyckte jag din filmidé var alldeles utmärkt förutom att det var en del strukturella problem samt protagonistens "want"... förutom det inget allvarligt som lätt hade kunnat bli en bra kortfilm. Men som sagt, du slutade svara på mina kommentarer av nån anledning.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fred, jag har kolla in din idé. Den är väldigt drömsk och surrealistisk. Vad jag inte gillar är att Per inte har ändrats från början till slut. Han är statisk som person. Något i berättelsen borde göra att han får någon slags insikt så att att han ändras. Gillar dock idén om att gränsen mellan det verkliga och det surrealistiska är utsuddad. Jag kan tänka mig att ett tungt drogmissbruk just tar bort dessa gränser men att återvända till verkligheten är det som är skrämmande. Just här tror jag konflikten ligger: rädslan att återvända. Fast allt beror på vad du vill säga med din idé.

 

/K

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet du vad jag tror Daniel. Du kan inte ta kritik eftersom jag förra gången analyserade din kortfilm så verkade inte som du tog till dig kritiken. Jag förstår att du retar dig på att man ifrågasätter varför du gör en film. Man skriver om personliga upplevelser och man kan ta det personligen men, att utsätta sig för kritik är också att kunna lyssna på andras åsikter. Är det inte därför du slänger upp en tråd för att få kritik eller är det kanske av helt andra anledningar? Kanske lite ryggdunk för att folk skall säga hur duktig du är?

 

Nej det stämmer inte, har du gett kritik på ett av mina manus? Det kommer jag inte ens ihåg, är inte alls särskilt aktiv och jag har ingen koll på vad de olika medlemmarna skriver eller vilka de är. Att jag slutade svara på dina kommentarer beror säkert att jag fick tillräckligt med bra kritik på annan håll, har personer runtomkring som ger också ger väldigt bra kritik.

 

Men du får gärna kommentera mina manus "Ett andetag kort " och "Den norrländska präriens gudinna", så får du se precis hur bra jag är på att ta kritk :)

 

Det som retade mig är att du, precis som så många andra på voodoo, endast brydde dig om att kommentera formatet och inte dugg av innehållet. Det kändes så förbannat onödigt att ta sig tid att skriva något som ändå inte kommer hjälpa trådstartaren att skriva ett bättre manus, kanske ett snyggare men absolut inte bättre. Du gav utmärkt kritik alldeles nyss, varför kunde du inte gjort det från allra första början?

 

Men jaja, strunt i det nu, det är TS:stråd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan. Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer så kanhända något av det jag nedan skriver redan har sagts.

Hur som helst; jag skulle tipsa dig att läsa Fredrik Lindquists bok "Att skriva filmmanus", eventuellt gå en manuskurs/utbildning för att lära dig att skriva manus. Kanske kan du berätta en historia, men manus kan du inte skriva. Ingen producent eller regissör skulle läsa detta.

 

Man skriver INTE hur kameran ska röra sig - din uppgift som manusförfattare är att lyckas lura regissören med så pass bra scenbeskrivningar att regissören inte kan göra annat än att filma på tänkta sätt.

När en person introduceras i manuset används VERSALER. Så här ska det se ut [exempelvis]: NAMN (ÅLDER), (utseende, utstyrsel...) kommer in i rummet. Stora bokstäver i karaktärens namn förekommer ENDAST EN GÅNG: första gången den syns i bild.

 

Man döper inte sina scener. Scenhuvudet ska se ut som följande [exempel]:

1. INT. KÖK - DAG

 

2. EXT. FOTBOLLSPLAN - NATT

 

Jag orkade tyvärr inte läsa längre än till scen två på grund av alla dina missar. Ladda ner ett gratis manusprogram (celtx funkar helt ok) och lär dig utav det!

Lägg gärna upp manuset efter du bearbetat det, vore kul att läsa det då. alla idéer är bra idéer och romantisering av droger är mitt personliga favoritämne ;)

 

observera att detta är konstruktiv kritik så ta inte illa vid dig personligen på något sätt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen Whiteportion! Jag förstår vad du menar, och har i ärlighetens namn inte ägnat många timmar åt att lära mig manusets strukturer och regler. Eftersom jag själv planerar att både filma, regissera och redigera mina små filmsekvenser så skriver jag så beskrivande som möjligt, i vissa fall har jag även tekniska beskrivningar inbakade i mina "manus". Förstår att man kanske tittar på det och slutar läsa för att man ser hela historien som oseriös eftersom det inte följer de strukturella reglerna, i vilket fall som helst har detta landat i papperskorgen, ja eller, manuset är totalt omskrivet och fått en helt annan karaktär där jag utgått väldigt mycket från Daniel Hållquists tips! Tack för dom Daniel!

 

Fred

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Egentligen är inte formateringen av manuset speciellt viktig egentligen. För mig är det absolut mer av värde om det ligger en unik idé bakom. Läs inte bara en bok om manus utan försök tugga i dig allt du kan. Alla har sin stil att skriva och det kan vara nyttigt att få vet hur andra gör för att till slut hitta sin egen stil.

Om du nu är seriös vill ta steget in i film världen, kanske kan det vara på sin plats att söka till nån filmskola.

Lycka till =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...