Jump to content

After Effects laggar...

Cameraguy

Recommended Posts

Hej!

Har letat lite i olika forum och funnit svar på följande problem, men inget av det har hjälpt oss..

Vi har After Effects CS5 på en av våra datorer, vi tänkte börja känna efter lite hur det fungerar men det laggar något så otroligt så att det inte går att använda. Vi redigerar i Premiere CS5 utan problem (AVCHD filer som annars brukar lagga en del för vissa). Men så fort vi sätter samma fil till AE så blir det oanvändbart. Det står med röd text i högra hörnet att det inte spelar upp korrekt antal FPS (ska vara 25, den pendlar mellan 10-25 konstant).

Det som ibland hjälper lite är att förminska rutan, men detta håller inte i längden och botar endå inte våra problem till fullo... Sitter vi på en för klen dator helt enkelt? Eller rör det sig om någon typ av inställning?

Windows 7 64

4 gb RAM

AMD Phenom 2.4 ghz

Geforce GT220 1024 mb grafik

1 tb HD 7200 RPM.

Om vi väl får igång detta en vacker dag, vart ska man börja med att lära sig detta program? Det liknar ju inte Premiere CS5 när det kommer till tidslinje osv har vi märkt...

Tack på förhand!

Carl

Gör du "spacebar play" eller "Ram-preview"? After Effects har inte samma decoder av h.264 som Premiere Pro. Du kan, om du har Production Premium, testa att göra Dynamic Link till After Effects. Då gör PPro decodingen åt After Effects, alt transkoda materialet till ngn annan codec.

/Max

Det ser ut som att om man kör RAM preview och låter den gå igenom klippet så blir det bättre... Men en tredjedel av bilden hamnar ibland lite i osynk så det ser hackigt ut när man spelar upp det dock... När jag importerar mina klipp som jag vill ha effekter på, hur ska jag exportera ut dom ur Premiere för bästa resultat samt att AE kan läsa filerna utan problem? Slutresultatet är oftast 720p h264 25fps...