Jump to content

Fantasia manifestet

TDA

Recommended Posts

I Danmark kommer nu en motreaktion mot Dogma, kallat Fantasia. Tanken är att man i Danmark ska satsa på mer genréfilm, med fokus på rysare och sci-fi. Manifestet i sig självt ska fungera som en kvalitétssäkrare. Detta innebär iofs att man i Danmark måste göra om filmstödet och satsa på ett mindre antal filmer med desto mer i budget.

Tycka vad man vill om detta men det händer iaf saker i Danmark, man kanske skulle emigrera? :)

Jo man har ju hört om att det generellt ska vara lite lättare att få filma i Danmark. Frågan är varför man inte hittar på något liknande i Sverige. Det behöver inte ens vara något liknande, utan bara något överhuvudtaget.

Det var en manustävling startad av ett nätverk med kvinnliga filmarbetare här i Sverige för ett tag sedan, men tyvärr tror jag att de har fått lite för lite uppmärksamhet för att kunna mäta sig med "det som händer i Danmark".

Jo att emigrera av den anledningen har väl slagit en, men å andra sidan har de ju sina "trevliga" invandrarfientliga lagar som jag skulle kunna leva utan resten av mitt liv och vara lika glad för det. Men detta är ju övrig politik så det går vi inte in på. Poängen var att den enda befintliga anledningen skulle vara filmandet och det räcker inte känns det som.

[citat=Moiraine]

Jo att emigrera av den anledningen har väl slagit en, men å andra sidan har de ju sina "trevliga" invandrarfientliga lagar som jag skulle kunna leva utan resten av mitt liv och vara lika glad för det.[/citat]

hehehe, och sen pratar dom förbannat fult, dom låter som döva människor som lärt sig prata snabbt ;)