peterfilm.se Postad 27 december 2010 Postad 27 december 2010 Hej Jag redigerar på en Macbook Pro 2,6 (nya) / Adobe och FCP. Allt material har jag på en snabb extern hårddisk som jag pluggar in via E-Sata i Expresskorts-platsen. Nu skall jag få en ny Macbook som inte har Expresscard möjlighet (de har placerat en SD-kortläsare där istället). Funkar det att redigera högupplöst HD via FW800 kabel istället (vilket både den externa hårddisken och den nya macen har)? Thanks! Peter 0 Citera
Kimster Postad 3 januari 2011 Postad 3 januari 2011 I regel ja. Det beror lite på hur många lager och om det är t.ex. Okomprimerat. 0 Citera
Steffe Postad 3 januari 2011 Postad 3 januari 2011 Teoretiskt sett så har Firewire 800 en hastighet på runt 785 mbps. Alltså runt 95 MB/s. Nu vet jag inte vad du har för extern hårddisk men jag antar att den är någorlunda modern och är på 7200 RPM. Då tror jag att du i praktiken kan förvänta dig 70-80 MB/s i läshastighet från disken. Det bör räcka till HD-material. Men som sagt så beror det på ganska många parametrar :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.