donmyst Postad 24 december 2010 Postad 24 december 2010 Hej, behöver en ny dator till mitt filmintresse. Problemet är att jag är väldigt kass på datorer och vet inte vad jag ska köpa för någon. Så jag behöver hjälp helt enkelt :P Program som jag använder på min gamla dator är: Adobe Premier Pro CS5, Adobe After Effects och Adobe Photoshop CS5. Jag önskar att kunna använda dom till den nya datorn också. Jag vill även kunna använda mig av Final Cut Pro 7 då jag använt det tidigare och gillade det väldigt mycket. Andra program som jag kommer att börja använda mig mer av och vill ha på min dator är: Soundtrack Pro 3, Color 1.5 och Motion 4. Har även kikat lite på Maya och är intresserad av att lära mig det inom en snar framtid. Finns det någon bärbar mac som pallar allt det här? eller ska man kolla på en stationär dator? Vilken i så fall? tack på förhand :D 0 Citera
Hummel Postad 24 december 2010 Postad 24 december 2010 Vill du utnyttja grafikaccelerationen i CS5 behöver välja rätt grafikkort och då är nog enda alternativet en Mac Pro. I princip vilken MacBook/MacBook pro klarar av Final Cut Pro. Vill du använda Color ska du ha så stor skärm som möjligt och gärna två. Jag använde Color på en MacBook 13" till förra Vasaloppet och fixade till några flygscener med älgar, det går men inte något jag rekommenderar för dagligt arbete. Hur stor budget har du? 0 Citera
StenR Postad 24 december 2010 Postad 24 december 2010 Vill du utnyttja grafikaccelerationen i CS5 behöver välja rätt grafikkort och då är nog enda alternativet en Mac Pro. I princip vilken MacBook/MacBook pro klarar av Final Cut Pro. Vill du använda Color ska du ha så stor skärm som möjligt och gärna två. Jag använde Color på en MacBook 13" till förra Vasaloppet och fixade till några flygscener med älgar, det går men inte något jag rekommenderar för dagligt arbete. Hur stor budget har du? och jag som trodde att älgar inte kunde flyga ;-) 0 Citera
donmyst Postad 25 december 2010 Författare Postad 25 december 2010 Håller på att sparar på pengarna.. men ca 15.000kr tänkte jag som start budget. Men sen om jag behöver köpa till något så gör jag det på vägen. 0 Citera
meinhof Postad 31 december 2010 Postad 31 december 2010 Jag kör FCP Studio 2 på iMac 27" i7 och det funkar väldigt bra hittills. Har inte gjort några jättetunga lyft med Motion ännu, men det flyter på helt okej. Rekommenderar den om du inte verkligen måste ha en laptop. 0 Citera
Smörgåsmannen Postad 2 januari 2011 Postad 2 januari 2011 Allt som allt handlar det ju om pengarna du kan lägga ut, men för 15000 tror jag det är mest prisvärt att köpa en 21,5" iMac, med den här konfigurationen: 3.20GHz Intel Core i3 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB 1TB Serial ATA Drive ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM 8x double-layer SuperDrive Det bör ju räcka, just videoredigering kräver ju inte så mycket, men för animering/3D så skulle du egentligen haft ett mer rejält kraftpaket, är det dock på lek/studienivå så räcker den där mer än väl. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.