Jump to content

Super 8 inspelad på VHS ska nu överförs till datorn

Ingemar

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas ni på detta forumet kan hjälpa mig.

Det är nu dags att gamla familjeminnen ska överföras från vhs till datorn.

Har införskaffats en plexgear moviegrabber från kjell och co (jag vet).

Vhs'en är kopplad till datorn via en scart-adapter till rca/composite/S-video, som sedan är kopplad till moviegrabbern via rca, och s-video kabeln. Dom har bundlat ett småtrött "capture" program med vid namn honestech vhs to dvd 3.0 SE.

Det har än så länge inte varit några problem innan jag träffade på vhs bandet, där min farfar spelade in sin super 8 film.

Han har som jag misstänker satt upp en dv kamera som filmat duken han projicerat filmen på. Ljudet är inga problem (han hade kommenterat filmen), men när den spelas upp så är bilden väldigt skakig och flimmrar en hel del (en del bilder verkar saknas).

Vad jag kunde läsa mig till så spelades 8mm filmen upp i 16 bilder/s.

Enligt min far så betedde sig vhs versionen inte på det sättet när han tittade på den för x antal år sen.

Jag hoppas ni på detta forumet kan hjälpa mig bevara min släkts familjeminnen.

Tack på förhand

Peter

Eftersom du har dator:

- för över ljudet (och bild) som det är från VHS-bandet, så får du det bra ljudet.

- för över super8-filmen igen i dv-format, eller motsvarande så den blir bra kvalitet på.

- synka ljudet från VHS-bandet mot nya bilden i ditt redigeringsprogram.

Vips, så blev allt bra och snyggt.

Försök hitta originalfilmerna och anlita en professionell firma att scanna in dem i bästa möjliga kvalitet.

Det du har nu är för långt ifrån originalet för att det ska bli särskilt bra (original - DV - VHS - billig capturegrej från Kjell - dator - DVD?).

Finns lite tips här om du vill göra det själv: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=144271

Du kan ha nytta av denna info efter att du anlitat proffsen för att scanna in filmerna för att ytterligare förbättra resultaten.