Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag använder mig av FinalCut express vilket i och försig är en lightversion men undrar i vilket fall om man kan få till den här "suddiga" lite segdragna slowmotion-effekten som visas flertalet gånger i länken under! Någon som kan beskriva hur man gör något liknande?

Tack på förhand!

//Karl

Posted

Det är en video på över 4 minuter med fler än en typ av slow motion, lite mer exakt får du gärna beskriva :D Slow motion får du genom att filma i hög framerate, med en kamera som också stödjer detta. "Segdragen, suddig" effekt kan jag också tolka som lägre shutterspeed. Det värsta du kan göra är att "skapa" slow motion i redigeringsprogrammet.

Posted

Ett krux med FCE är att det bra tar 30 fps. När jag ska köra 60 fps så använder jag JES Deinterlacer och konverterar en sekund om 60 rutor till två sekunder á 30 rutor. På så vis är klippet 50% slomo.

Posted
Jag använder mig av FinalCut express vilket i och försig är en lightversion men undrar i vilket fall om man kan få till den här "suddiga" lite segdragna slowmotion-effekten som visas flertalet gånger i länken under! Någon som kan beskriva hur man gör något liknande?

Tack på förhand!

//Karl

Ok, det är möjligt! Jag tror att jag har min kamera inställd på 50 eller 60i så det borde väl vara bra grund för slowmotion? men menar du att jag ändå inte kan göra "snygg" slowmotion i fce?

Posted

Om du gör som jag beskrev kommer du en bit på vägen. Jag tror att de dessutom använt något typ Twixtor dessutom. Med en sån plug in blir det ännu bättre. Men... det kostar. : )