Jump to content

Amatör Dokumentär

Geoanmo

Recommended Posts

Hej.

Jag ska åka utomlands och vill ha med mig en videokamera som ger mig möjlighet att få ihop en amatör dokumentärfilm.

Vill gärna att:

Kameran ska ha möjlighet att koppla en utomstående mikrofon.

Mac dator.

Stabilisator? för att det inte ska vara allt för skakigt

Kunna spela in vid dåliga ljusförhållande.

Inte vara för stort(eftersom jag kommer att vara på resande fot).

Inspelning på eget hårdisk? eller minne? bäst?

Priset är också viktig då har en budget på 15000 kr.

Kan ni rekommendera något?

Tack för all hjälp..

Jag hoppas att du redan har en Mac-dator, annars kommer det inte räcka med 15.000... Ett alternativ som inte märks så mycket är Panasonics Lumix GH2 med 14-42mm bildstabiliserande objektiv:

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=DMC-GH2svart1442.

Dessutom har den faktiskt fungerande autofokus och zoom när man filmar. Den kan spela in sekvenser på 30 minuter som väl räcker ganska långt i dokumentärsammanhang. Du får skaffa många minneskort och tanka över dem till macen och dessutom en extern hårddisk som backup. Sätt en Röde Videomic eller liknande ovanpå.

Vad ska du filma?

Nu kommer jag igen.. men min Sony-fundering. Men jag måste höja upp ett finger för Sony MC50 i detta fallet. Äkligt sjukt bra bild, sjukt bra stabilisator (verkligen!), mycket bra i svåra ljusförhållanden, är liten och har en bra extern mik. Den har även mikingång (MEN! med automatisk ljudnivå.. det suger röv om du inte har XLR box). Inbyggt 64GB minne som räcker långt, och mer därtill på de externa du ploppar in, lååång batteridrift.. etc.

Full 1080/50i spelar den in i.

Enda nackdelen som inte stämmer in i din beskrivning är att den går på lite över din budget, kameran ligger på 16400 kr (inkl. frakt).

Köp INTE en kamera för hela din budget. Tänk på att du kommer behöva mer tillbehör än bara kameran. Extra minneskort / batteri, (vidvinkeladapter?) hade du mic sedan tidigare?

Canon Legria HF S200 eller Sony HDR-CX550VE kanske kan vara alternativ att kika på? Om Sony har manuella justeringar av ljudet på den kameran vet jag dock inte.