Gå till innehåll

Ett litet rum för videoinspelning


viktor.j

Recommended Posts

Hej alla kunniga!

 

På företaget jag jobbar (och delvis äger) ska vi under ett år framöver spela in ett flertal instruktionsfilmer framför en whiteboard. I onsdags gjorde vi vårt första försök i ett konferensrum med en 3000-kronors HD-videokamera får JVC. Resultatet blev en förskräckelse!

 

    Ljuset var ojämnt och skuggor kastades på whiteboarden

    Bildkvalitén var dålig

    Dålig ljudupptagning och eko

 

I framtiden kommer klippen att spelas in i ett litet rum (4,5 x 6 meter). Följande förbättringar hoppas jag kunna ge rummet:

 

    Heltäckningsmatta, ljudabsorberande tyg på väggarna samt ljudabsorbenter i taket.

    Filma det med en Canon EOS 60D eller likande

    Extern mikrofon

    Starka lampor som sprider ljuset samt lampor mellan personen och whiteboarden

 

Snälla hjälp mig! Vad borde vi köpa? Hur billigt kan man lösa det och ändå ha bästa kvalitén?

 

TACK! :)

 

skiss-framtida_studio.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det flera som ska prata? Annars vore ju en mygga eller t o m han handmick bättre än en riktmick.

 

Det är alltid bara en som ska prata. Så ditt förslag låter betydligt bättre.

 

Jag tror du behöver ett ljus som sprids jämnt i rummet utan skuggor. Är det fönster i rummet med?

 

Ja, det finns ett litet fönster. Det ger mycket lite ljus till rummet.

 

Tack för hjälpen Sten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon 60D eller DSLR som kamera förstår jag inte anledningen till om ni ska ska vara/instruera framför en whiteboard. Instruktionsfilmer brukar ha stora skärpedjup, bra ljud och inställningar, samt kunna spela in under längre tid. Inget av detta är en DSLR-kamera bra på.

 

Mygga personen som redan nämnts. Då minimerar du risk för eko motsv. och slipper madrassera om hela rummet.

 

Superstarka lampor behövs inte, dock behöver du fler med samma färgtemperatur som eliminerar varandras skuggor.

 

Smink och liten spegel kan jag tipsa om också. Enkelt puder för näsa och panna motsv. för att ta bort blänk från lampor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon 60D eller DSLR som kamera förstår jag inte anledningen till om ni ska ska vara/instruera framför en whiteboard. Instruktionsfilmer brukar ha stora skärpedjup, bra ljud och inställningar, samt kunna spela in under längre tid. Inget av detta är en DSLR-kamera bra på.

 

Anledningen till att jag nämnde Canon 60D är att vi kan komma över en sådan. Klippen är 3-20 minuter. Vilken kamera rekommenderar du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att jag nämnde Canon 60D är att vi kan komma över en sådan. Klippen är 3-20 minuter. Vilken kamera rekommenderar du?

 

Att komma över en kamera gratis är förvisso svårslaget. Men även om vi bortser från det så kan jag inte peka på någon specifik modell, utan för just instruktionsfilmer skulle jag kunna påstå att de flesta HD-videokameror kring 10.000kr spannet passar till den uppgiften. Som alltid beror det lite på hur det ska visas och vilka krav man/kunden har. Som perspektiv så finns det bra instruktionsfilmer där ute som är filmade med mygga och bra webbkameror.

Personligen tycker jag att ljudet och hur saker presenteras fysiskt är det viktigaste i en instruktionsfilm. Men kunden är den som bestämmer sjävklart :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...