Gå till innehåll

Få bort brus från Röde videomic kopplad till 5D


gotesson

Recommended Posts

Hej! Har köpt mig en Röde videomic, och kopplat den till min 5D. Men jag tycker det är lite mycket brus i den. Har senaste firmwaren i kameran, och ställt ljudet manuellt. Har läste lite om det, och det verkar som att man behöver nån förförstärkare, typ JuicedLink. Är detta det enda sättet att lösa det på? Min budget är extremt liten för just detta, därför letar jag efter billiga lösningar på det. Vet att det går ta bort bruset efteråt, i t.ex soundbooth, men det är verkligen den sista lösningen. Finns det billigare förförstärkare som skulle lösa problemet? Har hittat den här på kjell.com http://www.kjell.com/?item=88040&path= , men kan tänka mig att en sån grej inte fixar biffen. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tror tvärtom att det är mikförstärkaren i kameran som brusar mest. Kan inte tänka mig att de satsat några vidare pengar på den på en systemkamera vars huvuduppgift är att ta bra bilder. Prova miken någon annanstans för att felsöka. Och se till att spela in i en någorlunda tyst miljö för att kunna särskilja på miljöbruset och det "elektroniska" bruset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket möjligt att det kan vara kameran. Mina erfarenheter efter 20 års ljudinspelningar är att bruset kommer sig av dålig verkningsgrad i mikrofonen. Man försöker förstärka ljudet men man förstärker också bruset.

Kanske man kan jämföra med en oskarp bild. Det spelar ingen roll hur mycket man förstorar bilden den är fortfarande oskarp.

Vad har mikrofonen för S/N brusförhållande??

Länk till kommentar
Share on other sites

Var länge sen jag rörde en Röde-mick över huvud taget, speciellt Videomicken, men vad jag minns så ska den inte varit mycket brusigare än NTG-2, & den hade fullt acceptabla brusnivåer.

Inte testat 5D, men hört inspelningar från polares 7D, & det var verkligen inte vackert, så jag misstänker åsså att det är där skon klämmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...