uskan Postad 28 oktober 2010 Postad 28 oktober 2010 Hej ! Är ny här på forumet och tänkte höra med er alla kunniga om råd. Har tänkt köpa en dslr kamera för att filma med (även lite foto )främst under vattnet (dyk) och har sneglat på panasonic GH1/GH2 och canon 550. Har läst och googlat och blir inte klok på vad som är vettigast. Läser man här så är canon dominant och antagligen bäst.. men på nätet står de en del om tex GH1 som är "hackad" vad det nu innebär , att den är överlägsen alla andra dslr kameror för tillfället.De dyrare canon kamerorna som D7 och D5mkII tycker jag är lite för dyra.Är det nån som har erfarenhet av båda och som vill ge råd ang för och nackdelar och vad jag borde ta hänsyn till. Jag vill att det ska vara bra färgåtergivning och gärna bra egenskaper när de är lite mörkare (undervatten) är någon enklare att hantera eller är de likvärdiga , tänker på inställningar av iso, skärpa osv. Tack på förhand. 0 Citera
GutteG Postad 28 oktober 2010 Postad 28 oktober 2010 Dykhus till systemkameror är svindyra, ca 10-20 000kr. Det finns billigare dykpåsar, men de flesta är max 5-10m, de är också lite bökigare att jobba med. Du behöver även ett vidvinkelobjektiv för undervattensbilderna. Tycker du 7D o 5DII är dyra, känns nog dykhusen rätt dyra också så fundera på om du inte ska skaffa en kompaktkamera eller videokamera med dykhus för undervattensfilmningen istället (husen är billigare till småkameror). 0 Citera
uskan Postad 28 oktober 2010 Författare Postad 28 oktober 2010 Ja jag är väl medveten om vad uv-husen kostar och jag har en dv kamera sen förut med Gates hus där huset kostar mer än kameran. Men ett uv hus till canon 5d eller 7D eller nåt annat kostar ungefär lika mycket som till 550 eller nån annan om det ska vara tillgång till alla funktionera , ca 15-25 tusen beroende på tillv. sen tillkommer belysning lika mycket.. men de betyder inte att jag per automatik vill välja dyraste kameran också. Jag ville ha råd angående kamera val men de kanske var fel forum att vända sig till. får nog läsa vidare på de utlänska forumen ... 0 Citera
plf66 Postad 29 oktober 2010 Postad 29 oktober 2010 Det är en stor spännvidd på oss deltagare här på forumet, från de som är nöjda med att filma med en 3000 kr-kamera från Onoff och funderar på om de istället ska köpa en 3200 kr-kamera på Elgiganten till många andra som diskuterar stativ som kostar 50000 kr och varför man ska ha en dyr Sennheiser-mikrofon istället för en billigd Röde. Så svaren blir sällan bättre än hur bra man ställer frågor och förutsättningarna i sina inlägg. :) Själv har jag fått oerhörd stor hjälp genom åren av många duktiga skribenter här, så det gäller att skriva övertydligt och ha tålamod. Själv funderar jag på att byta upp mig på stativ, men det får bli ett annat inlägg. Sen kan man ju fundera på om GH1/GH2 du radar upp verkligen är DSLR? De har väl ingen spegel? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.