Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jaha, det var meningen jag skulle fa lana en kamera medan jag har ar i Mexico, men svarmor hade glomt var den var. Efter tre veckor ramlade slanten ner och antligen hittade vi kameran. Nu borjar det bli lite brattom om jag skall hinna filma natt. De jag tankte intervjua har redan akt tillbaka till Californien vilket var lite synd.

Det skall bli lite "semesterfilm" som valda delar ar tankt skall bli en dokumentar om hur jag traffade min fru, mest som ovningsobjekt och for familjealbumet. Det blir nog inte best effort utan mest for att fa lite handlag. Det ar en SONY videoHI8 HandyCam Vision CCDD-TRV46 NTSC, vad den nu kan innebara. Jag tror den var bra dyr nar den var ny, for att vara semesterkamera. Det finns ibyggd mic,, LCD display, manuella och automatiska installningar, Night vision (nan javla lampa fram), tvardott batteri och sa en egenskap jag tror jag uppskattar, men jag har inte hunnit testa annu; Steady shot.

Har ar just den detaljen jag tankte fraga om; Jag har inget stativ. Dock har jag fatt for mig att man borde kunna ta ett stadigt tag om kameran, luta sig mot trad, vaggar, murar etc for att fa stod med kroppen och fa det stadigt nog. Jag hoppas aven kunna lagga kameran pa stadiga foremal for att minmera skaket. Dock vete katten hur man skall panorera eller ga med kameran sa det blir stadigt. Hur ar sannolikheten att jag kan ga med kameran med denna steady shot-finness? Eller skall jag overge denna ide?

Jag ser verkligen fram emot att leka med denna tingest, men batterier ar inte sa billiga, nastan tusenlappen. Som tur ar ar det samma batteri som till var SONY veteran-digitalkamera sa jag kan i alla fall komma igang.

Jag kommer fa behalla kameran sa jag kan spela upp banden nar vi kommer tillbaka till sverige. Var SONY-teve kan utanvidare spela NTCS sa det kommer nog ga bra.

Ps: Ar det olika band till NTSC och PAL? Maste jag kopa manga medan jag ar har?

Postad

Steady-shot funktionen varierar klart mellan olika kameror men jag har enbart positiv erfarenhet av den. Det handlar mycket om träning och en naturlig "stadig-på-handen"-egenskap för att få bra resultat utan skak.

Du bör kunna göra helt ok panoreringar utan stativ men räkna med lite skakningar när du går (krävs nån form av steady-cam för att undvika). Men jag tror du är helt rätt ute med att stödja dig mot träd etc. När du går skulle jag rekomendera att hålla armarna lågt och ta stöd med armbågarna mot kroppen. Detta kräver dock att du kan använda displayen...

Ett annat viktigt tips är att undvika zoomen helt. Ju mer inzoom desto större blir alla skakningar.

Postad

Batteriet verkar ha vaknat efter oroligt lang uppladdningstid. Vi far se hur lange det varar. Min ide om att halla kameran stadigt verkar funka med steadyshotfunktionen. Om jag haller kameran framfor mig med bada handerna och utstrackta armar och gar med bojda knan, kan jag faktiskt ga med kamran utan namnvard storning. Armarna verkar ta upp de varsta stotarna och smarorelserna fixar elekroniken. Jag har blivit en mansklig steadycam :-)

Men nu fick jag ett annat problem. Mexico ar ett mycket bullrigt land och alla forsok till ljudupptagning ar helt omojligt. Hur jag an vrider och vander, sa dranks allt ljud av buller och ovasen. Mao, helt omojligt att spela in nagonting som skall kunna horas. Inte ens inomhus ar det tillrakligt tyst. Alltid ar det nanting, aircondition, flaktar, trafikbuller, musik, folk som pratar hogt. Jag inser att jag faktiskt inte vilat oronen en sekund pa tre veckor nu.

Jag far byta approach har. Jag skiter i ljudupptagningen for denna gang och allt filmande far bli illustrationer till hela berattelsen med berattarrost, och palagt ljud. Men egentligen skulle man da hellre kunna beratta i radion eller gora talbok :-(

Inte vad jag tankte mig, men jag ser ingen annan losning. Eller finns det battre forslag?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...