Gå till innehåll

Canon XM2 vs Sony DSR-PDX10P


mankan

Recommended Posts

Har en fundering .. dags för mig nu att byta upp mig till en mer avancerad kamera och lära mig mer. Har nu hållt på i ett år å filmat och donat lite med en vanlig Sony DCR TRV 33.

 

Det finns två alternativ jag funderar över.

1 Canon XM2 http://www.scandinavianphoto.se/?31669

2 Sony DSR-PDX10P http://www.scandinavianphoto.se/?32025

 

Tycker det inte skiljer sig så himmla mycket mellan dom förutom nån enstaka in och utgång på kamerorna.

 

Men sen finns det även en tanke på ccd upplösningen sony har 3x1.070.000 medan canon har 470.000x3 är det värt några tusen till att få till lite högre kvalite på upplösningen ?

 

Eller kommer ögat inte att märka den skillnad som finns mellan dom när man gör dvd? Hur blir det då med komprissionen mellan dom. Exempel divx i 1min/ca10mb märks det skillnad då på kvalite ?

 

 

Tanken med en ny kamera är att ta med sig den på lite olika äventyr som

bilar/familj/rese äventyr mm. Samt kommer även att tillverka egna dvd och även film på nätet med divx format.

 

Framför era synpunkter nu !!!

 

/mankan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag går också och funderar på denna Sonykamera, men kanske ur lite andra vinklingar.

 

Jag har filmat en del med XM1 och är nöjd med det mesta utom ljud och autofokus på den. Någon som vet om XM2 har bättre AF än XM1, eller om den muppar och glider ur skärpa lika ofta?

 

Nästa steg är ljuskänslighet? Rimligen borde Xm2 ha bättre ljuskänslighet än PDX10? Någon som kan bekräfta/dementera detta? Jag filmar nästan uteslutande i befintligt ljus, och en sak jag saknar på XM1 är att kunna köra med långa slutartider även om visa rörliga motiv smetar lite då.

 

PDX10 är lockande för mig eftersom jag idag har TRV50 och PC100 och kan använda befintliga batterier och tillbehör. DVCAM med snabbare bandhastighet är ju också en stor fördel. Så jag vill ha en trechip för bättre färger i gråväder etc, samt DVCAM för att minimera bildstörningar.

 

Men jag funderar som sagt mera på ljuskänslighet nästan än om upplösning.

 

Fördelen med PDX10 är väl bättre 16:9-funktion än på XM2. På XM1 är ju denna funktion värdelös.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=plf66]

 

Någon som vet om XM2 har bättre AF än XM1, eller om den muppar och glider ur skärpa lika ofta?

 

citat]

 

Muppar väldigt sällan. Ljudet är dock ingen större förbättring från xm1an, kunde ha varit bättre....men i övrigt så....fanns det inte nyss ett liknande ämne på forumet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Tycker oxå att båda kamerorna är väldigt fina för sin klass! Men om du funderar på Sony DSR-PDX10P så tycker jag nästan att du borde kolla in Panasonic's NV-GS400 --> http://www.scandinavianphoto.se/?32025

 

För det är en "snarlik" kamera i grunden! Men för en mycket billigare peng! Men å andra sidan så lagrar Sony DSR-PDX10P på DVCAM systemet och har därmed ett bättre lagrings media än Mini dv (även om detta knappt märks vid rak gemförelse) men men... Har du haft sony innan så är det ju enkelt med en ny sony, Men enligt mitt tycke gör Panasonic bäst kameror i detta sammanhang! ellefall AG-DVC30E & AG-DVX100AE är ju grymt sköna + deras DVCPRO kameror är sköna att filma med!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...