Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Tänkte förhöra mig om vad ni anser att en ny data skall ha för kapacitet om jag skall redigera filer från dslr-kamera. Har ju hört nu att det dehövs en relativt kraftfull dator för att klara det.

Vad kan vara lämpligt att satsa på? Processor/ram/HD? Grafik?

Köper ett enklare redigeringsprogram typ Elements eller Vegas studio. Det finns ju även Final Cut Express, så en Mac kanske inte hade varit så dum?

Har skärm och annat så bara en burk. Maxpris typ 10000:- Eller det kanske finns en bärbar

för dom pengarna som duger?

Tacksam för alla svar!

Vänligen

Anders

Postad
Hej!

Tänkte förhöra mig om vad ni anser att en ny data skall ha för kapacitet om jag skall redigera filer från dslr-kamera. Har ju hört nu att det dehövs en relativt kraftfull dator för att klara det.

Vad kan vara lämpligt att satsa på? Processor/ram/HD? Grafik?

Köper ett enklare redigeringsprogram typ Elements eller Vegas studio. Det finns ju även Final Cut Express, så en Mac kanske inte hade varit så dum?

Har skärm och annat så bara en burk. Maxpris typ 10000:- Eller det kanske finns en bärbar

för dom pengarna som duger?

Tacksam för alla svar!

Vänligen

Anders

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10500111;c:100530

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2744371;c:100553

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2971858;c:100668

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2958813;c:100589

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3245136;c:100669

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3232357;c:100510

Här har du en grymt bra dator för ett ännu grymmare pris.

Endast 6686 :- exklusive frakt och detta får du:

8 GB RAM

3.2 GHz AMD Phenom Processor

1 TB Hårdisk

Inom filmredigering och rendering så spelar grafikkortet nästan ingen roll alls eftersom de knappt används inom dessa områden.

Däremot RAM-minnen och processorn får jobba som en gnu vilket gör att det är de grejerna du ska satsa på och när du satt ihop den här datorn så får du en med otroligt höga siffror på dessa grejer.

Jag vet att det är svårt att montera ihop en dator men jag är säker på att någon i trakten kan göra ett svartjobb och sätta ihop den, eller någon datorbutik i närheten som kan fixa det åt dig, ska väl kosta max en femhundring men då är det dyrt :)

Chassit innehåller även en liten sämre nätdel som du kan sälja till en kompis för någon hundring :)

Postad

Vet inte hur det är med Vegas och FCE, men både Grass Valley Edius, Pinnacle Studio, Premiere Elements, Premiere Pro, Final Cut Studio och Avid Xpress Pro/Media Composer använder grafikkorten i mer eller mindre stor utsträckning. (Edius & Pinnacle Studio var mycket tidiga på detta). Notera att många program kräver rätt mycket minne på just grafikkortet vid redigering av HD-material (det är MÅNGA pixlar som ska ritas upp på kort tid).

Men priset på den burken är inte mycket att tjafsa om - till och med en Intel-nörd som jag tycker att det låter extremt prisvärt...

//Max

Postad

Någon redigerings-Mac för 10000 kommer blir hyfsat knepigt att få tag i.

och.. Grafikkortet är ju snart (nu) en av huvudingredienserna i en redigeringsburk. Så fan lägg krut även där.

Jag la 20lakan på bara grafikkortet i senaste inköpet. brum brum.. :P

Postad

Hej!

Tack för era svar! Har hört det där med grafikkortet innan med, att det inte spelar någon större roll. Men då gör det det tydligen!

En hyfsad processor extremt mycket ram och ett grymt grafikkort + en gigantisk hårddisk är receptet då!

Vilken typ av processor skall man satsa på?

Jag kan väl i och för sig lägga till lite slantar om det skall behövas! Tänkte bara inte flippa ut

helt och hållet! Vilket är extremt lätt ju..

Postad

Kanske borde fråga vilket typ av grafikkort man skall ha då?

Vad har du max_h? Och är du nöjd med det? Hur stort minne bör grafiken ha för att det skall flyta på?

Och ramminnet bör då typ ligga på minst 6Gb och hest 8 eller mer?

Anders

Postad
Kanske borde fråga vilket typ av grafikkort man skall ha då?

Vad har du max_h? Och är du nöjd med det? Hur stort minne bör grafiken ha för att det skall flyta på?

Och ramminnet bör då typ ligga på minst 6Gb och hest 8 eller mer?

Anders

Alltså grafikkortet används faktiskt väldigt lite inom videoredigering, faktiskt. Jag kör på det intergrerade grafikkortet som är i moderkortet och det fungerar utmärkt för min hdredigering.

Det som är viktigt inom hd videoredigering är dels hur många kärnor din processor har, 6 kärnor är alltså riktigt riktigt bra. Finns nu en 12 kärnig hos apple för 49 000:- men vi skulle ju hålla oss under 10 000:- ;)

Så hur höga siffror den har i GHz är inte lika viktig som antalet kärnor, men självfallet ska siffran inte vara låg. Men en 3.2 GHz + 6 kärnor, är extremt bra.

Sen används RAM-minnet väldigt mycket också, speciellt inom adobes programvaror som Premiere Pro och After Effects (Främst i CS5), vilket jag starkt rekommenderar före andra videoprogram då möjligheterna är snäppet större.

Men som sagt, lägg inte krut på grafikkortet om du har en begränsad budget för det gör mycket mycket mer skillnad om du spenderar det på processorn och RAM :)

Postad

AMD processorer är generellt billigare än vad intels processorer är.

Tydligen ska intels nya processorserie i7 ha några grejer inbyggt som ska underlätta inom rendering men jag satsar hellre på siffrorna då du får högre siffror hos AMD än vad du får hos Intel.

Postad

Hej!

Ok! Tack så mycket för det svaret David! Det låter som att du har koll på läget! I så fall taskigt för dig kimster som slängt ut tjugo lakan på något som du hade klarat dig utan..

Men det är lätt att hamna i "måste ha fällan". Måste ha värsta programmet, bästa kameran, dyraste gluggen som går att få tag i, stativet skall kosta som en småbil och ljudutrustningen

som en treveckors lyxsemester!

Sen visar det sig att det hade funkat likabra med en billig skitkamera och en mikrofon från Kjell och Kompani!

Har sett det där flera gånger! Var med i en filmförening/klubb innan och där var det ofta så!

Dom som hade sämst utrustning var ofta dom som gjorde dom allra bästa filmerna!

KREATIVITET är ordet !

Men tack för alla era svar!

Anders

Postad

Sorry David, men du har till viss del helt fel - när det gäller GPU - men det är givetvis stor skillnad mellan programmen och vi skulle hålla oss under 10K.

Åter igen:

Edius / Edius Neo / Pinnacle Studio / Avid Media Composer gör diverse effekter och 3D effekter med GPU:n.

Apple's Motion driver i princip hela programmet med GPU.

MÄNGDER av pluggar till samtliga program drar ofta STOR nytta av GPU:n.

Premiere Pro CS5 drar just nu (troligen) mest nytta av GPU:n av redigeringsmjukvarorna (borträknat rena 3D/Colorist/High End VFX/CAD program).

After Effects CS5 drar däremot inte särskilt stor nytta av GPU...

Sen har du däremot HELT RÄTT i att prioritera CPU/RAM för GPU.

Däremot bör man se till, i de flesta system, att grafikkortet har minst 512Mb av EGEN ram om man redigerar HD-material. Så kortet inte börjar låna en massa minne av ramminnet. Detta gäller i synnerhet laptops (och med säkerhet Adobes mjukvaror som jag i alla fall har nästan 100% koll på).

I Kimsters fall gällde med stor säkerhet att Quadro-kort som är certat för såväl Avid som Premiere Pro CS5 (där PPro i min burk kan köra 4-kamera RED 4K redigering med ett sånt kort).

Kontentan är (nästan alltid): Välj mjukvara FÖRST och bygg dator därefter - inte tvärtom - så slipper man bygga dyrare än vad som behövs. Det är ingen idé att köpa ett 20K grafikkort till Vegas Video.

För enkla behov fungerar säkerligen ovan nämnda dator helt OK, men jag skulle troligen också satsa på ett separat grafikkort. Men eftersom moderkortet har ett inbyggt (som dock delar ram med systemet) kan man testa först och sätta i ett annat kort vid behov.

Diskussionen är hur som helst en bra anledning till att dessa forum finns - jag önskar att dom funnits när jag byggde min första egna redigeringsburk 1995...

//Max

Postad

Ursäkta om jag svarat fel när tydligen vissa program kräver olika saker. Max har mer koll på dessa grejer än mig, men vi var ganska överens om att du ska satsa på antalet kärnor, samt bra RAM minnen. Helst 6-8 eller uppåt :)

Postad

Helt rätt Max ett 4800 vart det.

Ingen fara Anders, jag gör ganska djupgrundad research på sånt här innan jag köper dator för priset av en mindre bil. Det är lite det jag får betalt för så att säga.

...och jag kan givetvis återkomma med "facts" kring huruvida mitt svajndyra grafikkort gör någon skillnad.

Jag går in med attityden - transcoding is no more

..men bara i teroin. :) tills verkligheten har talat..

Tillsvidare kan man läsa lite på nätet

http://provideocoalition.com/index.php/ssimmons/story/the_quadro_fx_4800_for_mac_premiere_pro_cs5_fast/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...