Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har ett antal frågor angående en inspelning jag snart ska göra. Det hela är en intervju och det är hög ljudnivå runt omkring. Jag ska spela in samtidigt som publiken runt omkring lyssnar via högtalare. Kameran är en professionell Panasonic, osäker på modell.

1. Hur gör jag med ljudet? Hur skall man ta upp ljudet? Två mikrofoner el. kan man spela in och spela upp i högtalarna samtidigt? Ta upp ljud via mixerbord?

2. Vilken typ av mikrofon bör användas?

3. Andra tips som kan underlätta inspelningen?

Har ingen erfarenhet om ljudupptagning, tacksam för all hjälp.

felixzb

Postad

Jadu, sånt där är inte helt lätt...

Nu har jag inte sett exakt hur det ser ut där, men enda alternativet jag kan tänka mig på rak arm är att spela in extremt närmickat med en Shure SM-58. Det är en av de absolut mest använda mickarna till live-musik på grund av sin förmåga att separera ljudkällan, oftast sång, i högljudda miljöer.

Postad
Jadu, sånt där är inte helt lätt...

Nu har jag inte sett exakt hur det ser ut där, men enda alternativet jag kan tänka mig på rak arm är att spela in extremt närmickat med en Shure SM-58. Det är en av de absolut mest använda mickarna till live-musik på grund av sin förmåga att separera ljudkällan, oftast sång, i högljudda miljöer.

En bra dynamisk mick alltså.

Postad

Okej... Är det någon som vet hur jag ska få ljudet att spelas upp i högtalarna samtidigt som det spelas in. Sätta microfonen vid högtalarna? Spela in och upp från samma mic?

Postad

Tappa ljudet från mixen är väl att rekomendera, sen hade jag nog satt upp ett stereopar i "salongen" också för att kunna blanda in publik och PA känsla, men då har du kontroll på hur mycket.

Postad
Tappa ljudet från mixen är väl att rekomendera, sen hade jag nog satt upp ett stereopar i "salongen" också för att kunna blanda in publik och PA känsla, men då har du kontroll på hur mycket.

1. Står det något med out på mixern? Beror så klart på vilken modell, men ungefär?

2. Kopplar man en XLR mellan?

3. Finns det en sådan funktion på de flesta mixar?

Postad
1. Står det något med out på mixern? Beror så klart på vilken modell, men ungefär?

2. Kopplar man en XLR mellan?

3. Finns det en sådan funktion på de flesta mixar?

1 - Den som är ljudtekniker har koll på mixen, fråga honom/henne. Och ja det brukar finnas ett urval av utgångar beroende på hur stor mixer det är.

2 - Det beror på vad det är för utång på mixen och ingång på kameran / din inspelare. Är oftast antingen xlr eller tele.

3 - Ja, om det inte är en pyttemixer som bara har main out och där båda används så finns det ofta en aux eller liknande man kan använda.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...