Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har precis köpt mig en Canon EOS 7D. Har filmat lite grejer på test nu, mest i HD. För att kunna testa redigara och leka lite med.

Men lite funderingar efter att ha läst runt lite i de olika forumen.

1. Jag får ju två olika filer för varje klipp, en .mov och en .thm

Vad är THM?

2. .MOV blir rätt stor, och såg nått om att minsta ner den för redigering med olika program, laddade ner MPEG Streamclip 1.2 som va ett av de som nämndes. Med vad ska man istället välja att göra den till för fil? Tar mar exempelvis avi i bästa kvalitet blir den ju ÄNDÅ större.

Programmet jag tänkte använda är Premiere Elements 8. Kör jag just nu med standard .mov filterna går de rätt segt, och Elements har också lagt av vid nått tillfälle.

Datorn jag kör med har Intel Core 2 Quad CPU, 2,33GHz. 4GB RAM. 64Bit-operativsystem, windows 7. 1000GB hårddisk. Grafikkort minns jag inte. Och vet inte hur jag kollar det heller?

Postad

Ja, generellt kan väl säga det. Eftersom de då inte är komprimerade. Det är komprimeringen som gör det jobbigt för en CPU att jobba. Se det som om att du zippar alla dina filer och sen jobbar du med zippfilen. Det är mer krävande för CPU att i realtid packa upp den för bearbetning än om du zippar upp allt. Dvs jobbar inte/mindre komprimerat.

Filen en t.ex. 7D levererar är mycket komprimerad = jobbigt för CPU

Å andra sidan om man får större filer så kommer ju istället hårddisken få jobba mer. Men det brukar vara lättare att hantera än motsatsen.

.THM = thumbnail (om jag inte minns fel) och är en bildfil med en tumnagel av videofilen. Ta en .THM och döp om den till .JPG så kan ni se. Troligen är det den kameran använder för att visa filerna på LCD-skärmen. Den kan man radera om man inte vill ha den.

Postad
Ja, generellt kan väl säga det. Eftersom de då inte är komprimerade. Det är komprimeringen som gör det jobbigt för en CPU att jobba. Se det som om att du zippar alla dina filer och sen jobbar du med zippfilen. Det är mer krävande för CPU att i realtid packa upp den för bearbetning än om du zippar upp allt. Dvs jobbar inte/mindre komprimerat.

Filen en t.ex. 7D levererar är mycket komprimerad = jobbigt för CPU

Å andra sidan om man får större filer så kommer ju istället hårddisken få jobba mer. Men det brukar vara lättare att hantera än motsatsen.

.THM = thumbnail (om jag inte minns fel) och är en bildfil med en tumnagel av videofilen. Ta en .THM och döp om den till .JPG så kan ni se. Troligen är det den kameran använder för att visa filerna på LCD-skärmen. Den kan man radera om man inte vill ha den.

Tack för svaret, de förklarade en hel del.

Nått speciellt format som funkar bättre än andra vid redigering? Eller spelar de ingen roll?

Nått man bör undvika också kanske?

Postad

Avids DNxHD som nämnts är en.

Kör man Mac är Prores ett hett tips.

Vill man betala en liten slant så är Cineforms Neoscene en av de bästa idag.

Det finns tonvis med i info om detta på nätet. Sök på Workflow 7D premiere eller liknande.

Och sen om du nu vill konvertera till mer redigeringsvänligt format så var beredd på stora filer. Vi pratar i värsta fall kanske upp till 3 gånger storleken som du får ur kameran. Så se till att ha hårddiskplats.

Postad
Avids DNxHD som nämnts är en.

Kör man Mac är Prores ett hett tips.

Vill man betala en liten slant så är Cineforms Neoscene en av de bästa idag.

Det finns tonvis med i info om detta på nätet. Sök på Workflow 7D premiere eller liknande.

Och sen om du nu vill konvertera till mer redigeringsvänligt format så var beredd på stora filer. Vi pratar i värsta fall kanske upp till 3 gånger storleken som du får ur kameran. Så se till att ha hårddiskplats.

Har fixat MPEG Streamclip 1.2. Men är exempelvis Avids DNxHD bättre? Nått du har koll på? Själv är jag helt grön och har ingen koll alls.

Angående hårddisk storleken är de ännu inte ett problem.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...