Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har en eos 550d och tänkte börja redigera det jag filmat i HD format. Jag har en bärbar dator med 4gb i ram. datorn är 3 år med ett 128mb ATI radeon kort. kör med Vista.

Vilket program ska jag använda?

Kan jag föra över film och välja att inte redigera i HD? (om nu datorn inte pallar) Hur mycket kvalitet loosar jag då?

Postad

Generellt kräver Sony Vegas förhållandevis lite hårdvara för att redigera, kanske något för dig att titta på?

Jag redigerar sedan några år HDV med Sony Vegas, och det gick bra redan för några år sedan på en lite "klenare" bärbar dator. Jag har bara redigerar lite AVCHD och de små projekten har fungerat bra.

Postad

Du kan nedkonvertera materialet med t.ex. cineform.

SD kan, som bekant, se riktigt bra ut om du gör det optimalt men självklart är det en stor förlust från 1080p. Datorer är billiga nu för tiden, köp en stationär för 5-6k och den duger fullgott till lite amatörredigering. Kan vara värt att kika på Premiere CS5 också, då det har ett "native" stöd för Canon DSLR h264.

Postad
... Datorer är billiga nu för tiden, köp en stationär för 5-6k och den duger fullgott till lite amatörredigering. ..

Vad har du för tips på stationär dator som är lika flyttbar som en bärbar? Jag har inget emot att byta. Den ska gå ned i en ryggsäck, ha batteritid på minst 5 timmar, SSD-disk. Då kan jag byta om jag tjänar prestanda eller något annat vettigt.

Postad
Vad har du för tips på stationär dator som är lika flyttbar som en bärbar? Jag har inget emot att byta. Den ska gå ned i en ryggsäck, ha batteritid på minst 5 timmar, SSD-disk. Då kan jag byta om jag tjänar prestanda eller något annat vettigt.

Stationär med batteritid? Det låter som om du inte vill ha en stationär....

CS5 går ju snabbare än tidigare även utan ett nvidia-kort. Ser dock att det finns bärbara med ett kort som heter GTX285M, kanske Max_H vet hur de funkar med CS5? Inte så billigt dock när jag letar:

http://www.webhallen.com/hardvara/113376-msi_gt660r-028ne-core_i7-720qm-12gb-2x500gb-15.6_tft_gtx285m-win_7_ultimate_64bit_-black

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...