Spassy Postad 11 september 2010 Postad 11 september 2010 Jag skapade den här tråden så att vi kan dela med oss tips på bra litteratur för en nybörjare. Jag börjar: En skit bra bok för att lära sig grunderna är; Aristotle's poetics for screenwriters av Michael Tierno. Författaren har tagit delar ur Aristotle's poetics och har gjort en egen och modern tolkning på hur en manus författare kan använda dessa ur åldriga tekniker till att skriva film manus. Han förklarar alla viktiga delar av ett manus och hur man kan skriva en karaktär, och mycket mera. Detta är en enkel och lätt läst bok. Den är på cirka 160-170 sidor och den är på engelska. 0 Citera
holgersson123 Postad 14 september 2010 Postad 14 september 2010 "Att skriva filmmanus", är en bra och lättläst bok som jag kan rekommendera. Kommer tyvärr inte ihåg författarens namn men jag vet att det är han som äger Adastra media. 0 Citera
Ivve Postad 15 september 2010 Postad 15 september 2010 Kan som holgersson123 rekommendera "Att Skriva Filmmanus" skriven av Fredrik Lindqvist. Den är på svenska, såklart, och han har en hel del intressanta påståenden och svar på frågor. En bra bok helt enkelt. Men boken jag skulle rekommendera mest för dig som vill bli manusförfattare är "Story" skriven av Robert McKee. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.