Gå till innehåll

Hjälp med After Effects


AndreSjöström

Recommended Posts

Håller på för fulla muggar att lära mig After Effects 6.0!

 

Tanken är att jag ska göra en häftig text annimation som intro i våran nästkommande film.

 

Ungefär så här vill jag att resultaten ska bli: Svart bakgrund, sen ska texten Underground Racing Piteå tonas fram från vänster till höger och efter några bokstäver ska den börja sudda (tona ut) från vänster till höger och så forstätter det tills texten är helt klar. Jag vill desutom att det ska lysa igenom texten med en tunn strimma från varje bokstav.

 

Sen ska förkortningen UGR komma intonades lite underifrån med samma ljusstrimma och sen åka in i kameran.

 

Är det någon som ids ta sig tid med att hjälpa mig hur jag ska gå tillväga?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver så utförligt jag kan:

 

1. Skapa först en svart solid,

 

2. Använd sedan basic text som bland effekterna.

Skriv sedan in "Underground Racing Piteå", ändra färg till vit, tryck sedan på

den lilla klockan gämte position, flytta dig fram på timelinen där du vill att texten ska ta slut.

 

3. (detta steget är jag inte riktigt säker på) Duplicera den svarta soliden som du precis gjorde genom att markera den på timelinen och tryck på Ctrl+D,

Välj den nya kopian och placera den överst (om den nu inte är det) skapa en fyrkantig mask och sätt feather till ca 20. Aktivera keyframe editing på den masken, genom att klicka på den nya soliden, och trycka på pilen och sedan ser du den nya maskningen där, så klickar du likadant på den, (kolla till så att du är längst bak med... saken som du flyttar dig runt på tidslinjen(kommer inte ihåg vad den heter))

Tryck sedan på den lilla klockan så att du kan keyframa maskningen, flytta dig fram på tidslinjen och flytta sedan maskningen, längst till vänster.

 

4. Om du vill att det ska skina (som om det vore en lampa bakom) får du ladda hem en plug-in som heter "Shine" som du kan ladda hem en testversion på http://www.trapcode.com där finns även en tutorial hur du får texten att skina, så jag ska inte förklara hur man gör det.

 

5. Sedan till förkortningen. Skapa en ny solid och andvänd basic text som ovan, sedan får du göra likadant när texten ska "åka" fast du får göra så att den kommer underifrån till upp. sedan anväder du shine likadant, till sist när du ska göra så att förkortningen förstoras och åker in i kameran så får du trycka på den lilla klockan (till effekten basic text) till size och keyframa den, så att den blir större.

 

Så där... hoppas att det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill börja med att tacka för du tog dig tid!

 

Har stött på ett litet problem, det är hur jag aktiverar keyframe editing som jag inte hittar. Så kort och gott hur hittar jag det? Du får gärna prn screena och visa om du ids!

 

Tack tack igen!

[citat=gogg]Jag skriver så utförligt jag kan:

 

 

3. (detta steget är jag inte riktigt säker på) Duplicera den svarta soliden som du precis gjorde genom att markera den på timelinen och tryck på Ctrl+D,

Välj den nya kopian och placera den överst (om den nu inte är det) skapa en fyrkantig mask och sätt feather till ca 20. Aktivera keyframe editing på den masken, genom att klicka på den nya soliden, och trycka på pilen och sedan ser du den nya maskningen där, så klickar du likadant på den, (kolla till så att du är längst bak med... saken som du flyttar dig runt på tidslinjen(kommer inte ihåg vad den heter))

Tryck sedan på den lilla klockan så att du kan keyframa maskningen, flytta dig fram på tidslinjen och flytta sedan maskningen, längst till vänster.

[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...