Jump to content

Icke orginalbatterier till videokameror

cazz

Recommended Posts

Har tittat runt lite och läst lite olika svar så jag ställer frågan här till er och sedan skapar jag en uppfattning av era svar.

Jag har en HDR-FX1 som jag gillar grymt och allt är perfekt förutom batteriet.

Det är inte dåligt batteri, har knappt använt så de räcker i ca 115 min.

Dock drar det ju mer om man stänger av och på då och då samt en heldag räcker den ju inte alls.

Då tänkte jag titta efter ett batteri och tänkte ta de största som kameran klarar av (NP-F970) som ligger på 6.600 mAh.

Som vanligt kollar jag runt i min favoritställen som Dustinhome och andra fotoställen och såg att ett orginal kostar ca 2500 kr beroende var man köper det.

Det tycker jag är för dyrt och kollade runt på andra ställen som säljer batterier som inte är orginal (som batterikungen.se) där ett batteri kostar 359 kr. Ett klart bättre pris

Men då undrar man hur bra är batteriet igentligen.

Om den inte håller så länge som orginalet kan jag leva med fast om den bara håller 50% är det en besvikelse fast endå för det låga priset så kanske det är ok i slutändan.

Det jag har den största farhågorna är att kameran går sönder.

Det är absolut det värsta scenariot.

Finns det någon chans att en kamera kan gå sönder eller är bara risken att man får köpa ett nytt batteri fortare än om man körde ett orginal?

Piratbatterier av Sonys NP-F-serie har jag uppfattat det som att de har tämligen gott rykte. Jag har varit i samma sits och funderat på vad jag ska välja, och nu har jag två Sony NP-F970 original som huvudbatterier (till Z1 som i princip är samma kamera som din). De har långs lång speltid, fungerar vid värme och kyla. Visst, lite dyrare, men jag har inte velat chansa. Det värsta som kan hända är ju att man står på ett ställe man ska filma utan att batteriet fungerar.

Sen har jag några mindre batterier i 500- och 700-serierna, de funkar också bra, använder dem mest till belysning eller som reserv. Kanske du vill köpa ett eller ett par originalbatterier beg om du vill spara pengar jämfört med ett nytt NP-F970? :)

nja köpa begagnade batterier vete tusan :)

Fast om de är risken att ta slut fortare kanske man kan leva med och kan testa.

Jag har ju endå det lilla orginalbatteriet med mig.

Det jag är mest är orolig över är att de kan ta sönder kameran men vad jag har läst så har det inte hänt samt många icke orginalbatterier har höga krav och tester med inbyggd skydd för att inte kunna förstöra kameran.