Jesterhead Postad 4 juli 2010 Postad 4 juli 2010 Det är så att jag hade ett UV filter som satt för hårt på min kamera så de gick inte att röra en mm. Så min kompis erbjöd att hjälpa, nu gjorde han så att den blev böjd så kan inte sätta fast något alls på den. Så jag undrar hur kan jag ta bort UV filtret på min kamera, gör inget om filtret går sönder eller så. Vet inte om jag är i rätt forum del, tacksam för all hjälp. bild http://i45.tinypic.com/2lk2q2b.jpg 0 Citera
pajsarn Postad 5 juli 2010 Postad 5 juli 2010 Herregud! Låt aldrig en kompis göra något åt dina dyra saker. Ska du nångång sälja kameran så får du inte ens hälften av vad du vill ha! Iaf, tillbaks till frågan. Om det inte gjorde något att det gick sönder så kan du väll använda en avbitare och bita av små bitar i taget tills du kan bända ut den. Glaset/plasten i filtret kommer trilla ut snabbt och fint. Eller försök få grepp om en bit runt filtret med en tång så kanske det går att snurra ut det med lite styrka. Testa dig fram med lite grejer, men tänk innan du gör det :) 0 Citera
Jesterhead Postad 5 juli 2010 Författare Postad 5 juli 2010 Herregud! Låt aldrig en kompis göra något åt dina dyra saker. Ska du nångång sälja kameran så får du inte ens hälften av vad du vill ha! Iaf, tillbaks till frågan. Om det inte gjorde något att det gick sönder så kan du väll använda en avbitare och bita av små bitar i taget tills du kan bända ut den. Glaset/plasten i filtret kommer trilla ut snabbt och fint. Eller försök få grepp om en bit runt filtret med en tång så kanske det går att snurra ut det med lite styrka. Testa dig fram med lite grejer, men tänk innan du gör det :) Lärt mig min läxa och det kommer jag garanterat inte göra mer! Ska åka till en kamera affär och se om de kan göra något åt de idag, annars följer jag dina råd och ser om det funkar! tack så mycket för hjälpen :) 0 Citera
Jesterhead Postad 6 juli 2010 Författare Postad 6 juli 2010 Herregud! Låt aldrig en kompis göra något åt dina dyra saker. Ska du nångång sälja kameran så får du inte ens hälften av vad du vill ha! Iaf, tillbaks till frågan. Om det inte gjorde något att det gick sönder så kan du väll använda en avbitare och bita av små bitar i taget tills du kan bända ut den. Glaset/plasten i filtret kommer trilla ut snabbt och fint. Eller försök få grepp om en bit runt filtret med en tång så kanske det går att snurra ut det med lite styrka. Testa dig fram med lite grejer, men tänk innan du gör det :) Ska säga att jag löste det, inget är trasigt eller så! tack så mycket för hjälpen. 0 Citera
jolt_jokern Postad 7 juli 2010 Postad 7 juli 2010 Ska säga att jag löste det, inget är trasigt eller så! tack så mycket för hjälpen. hur löste du det? mitt uv-filter sitter också rätt hårt... 0 Citera
asaleo Postad 11 juli 2010 Postad 11 juli 2010 Har också råkat ut för detta. Drog inte åt filtret hårt men när det skulle lossas så var det stumt. Använde en polygrip som greppade över filtret med tyg som mellanlägg för att ej repa filtret. Klämde och vred mycket försiktigt och fick loss det. Lycka! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.