Gå till innehåll

Olika ljudnivåer på klipp


Jerko

Recommended Posts

Jag har ett gäng klipp som är färdigredigerade och ska brännas ut men som alla har olika ljudnivåer på bakrundsmusiken. Detta beror på att de är redigerade av olika personer på olika datorer, Vissa låtar spelas upp väldigt högt. När man ser filmen vill jag inte behöva sitta med fjärrkontrollen och sänka och höja volymen. Går detta att lösa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du kan göra är att sätta en limiter på kanalen och justera den efter det högsta klippet.

Då kommer den att jämna ut dom med lägre volym så att dom blir högre i volym.

 

Det är det snabba enkla sättet

 

Dock skulle jag personligen göra samma sak men justera hur mycket limitern jobbar med hjälp av automation på Treshold värdet på limitern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vilken metod du väljer, väljer du att bara justera volymen på de olika klippen så tappar du ingen kvalité. Om du börjar skruva på kompressorer och pluggar som du inte riktigt vet hur du ska skruva på så blir det ofta sämre. Men kvalitén brukar inte försämras nämnvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sålänge du inte lägger in ".mov" ".avi" i redigeringsprogrammet och renderar den igen så komprimeras den inte. Eller du har inte projektfilerna kvar?

 

Vad jag har förstått, är ingen vidare på det där med ljud så du vet säkert redan detta, så försök ha ditt "högsta" ljud, om du förstår vad jag menar, på -6db och låt ingenting vara högre än det. Tror det är en vanlig regel om den ska vidare på festivaler och så också att den inte går högre än så.

 

EDIT: förlåt, var för trött, läste inte riktigt igenom. Var inte det svaret du sökte.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...