Gå till innehåll

Spela in vissa ljud i mono eller stereo


moviecreator

Recommended Posts

Hejsan

 

Jag skulle vilja veta lite vad ni anser när det gälla att ljudlägga film. Miljöljud och omgivningar är ju rätt självklara i stereo, men ljud som dörrar, fotsteg, vattendroppar och liknande som inte är så "brett", finns det någon anledning att spela in detta i stereo eller är det bättre kontroll och mer riktat i ljudfältet om man skulle spela in såna små saker i mono. Tänker på att den bredden lär ju inte behövas och då slipper fotsteg och dörrstängningar m.m. hålla på och gröta till allt annat som ändå kan vara i stereo. För panoreringsmöjligheterna finns ju ändå där.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen som helst vits med stereo till sånt. Spelar du in konkreta ljud i mono så kan du leka hejvilt med panoreringar, sånt leker jag med på daglig basis. Men spelar du in i stereo så förlorar du all kontroll över stereomixen. Låter dock redan som du förstår problematiken med stereo ganska väl :-)

Faktum är att mono kan vara sjukt bra även i extremt vida settningar! Jag har bla själv just designat en hel lokal full med festande folk som hurrar & klappar takten till en av de större rollerna när han dansar. På grund av pressat schema kunde jag inte sätta upp en bra A-B stereouppmickning (två mickar brett isär riktade rätt fram) med tillräckligt kontroll, & X/Y-stereo (mickarna är perfekt korsade i 90° från varandra) hade varit alldeles för snävt för den enorma lokal scenen porträtterade, så jag spelade in hela gänget med en & samma Sennheiser 416-mick på en tagning & klippte upp det till full surround i posten istället. Blev grymt bra!

Nu säger jag inte att stereo är dåligt, tvärt om så kan det vara pricken över i många gånger. Vad jag säger är att man aldrig ska underskatta mono, & om man är det minsta osäker så är det alltid bäst att välja mono framför stereo eftersom man garanterat kan använda materialet då :-)

Å andra sidan, väldigt avlägsna & reverbstarka ljud tenderar ofta vinna på att spelas in i stereo, speciellt om de inte finns etablerade bildmässigt i scenen. Fortfarande kvarstår problemet med att de kan få andra ambianc-ljud att stå isär för mycket, men rätt använt kan de ge ett fint liv åt saker & ting :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tackar man för Christian van Caine.

 

Nu ligger vi än så länge på hobbynivå och har lite tajt med pengar och liknande men det jag har gjort är att jag lånat en Zoom H4 som ju har X/Y-uppsättningen och provat mig fram lite genom att spela in olika saker så nära det går och så vidare. Efter ett tag så kom jag ju på det där med om det är nödvändigt och ha små ljud som någon som sätter ner en kaffekopp i stereo och liknande.

 

Det där med stereomixen, om jag har spelat in mycket i mono och sen panorerar lite på ljuden beroende på vad de är till, så får jag ändå en stereomix i slutändan med alla spår och liknande som troligen är lite "renare" än om jag skall ha dörrar m.m. i stereo som ska gröta till sig i miljöljud och liknande.

 

Tack för svaret. Blir spännande att se vad jag kan åstadkomma till vår kortfilm :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelar in ganska mycket med min H4a och en störig grej med den är att man inte kan spela in på bara ett spår, alltså mono. Man kan summera kanalerna men apparaten lägger sedan samma fil på båda kanalerna :/.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det verkar hårdvarustyrt att du måste spela in i stereo. Men vill du ha det i mono med en gång kan du ju summera signalerna i H4an, och sedan bara ta in den ena. Men jag hade gärna kunnat bara spara ena spåret då, och få mer inspelningstid. Nu är det ju lika bra att spela in allt i stereo och vill man sen summera kanalerna är det ju enkelt att göra det i efterhand.

 

Och nej du får inte två stycken filer som heter samma, du får en stereofil men där det ligger exakt samma signal på vänster och höger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Jo det verkar hårdvarustyrt att du måste spela in i stereo. Men vill du ha det i mono med en gång kan du ju summera signalerna i H4an, och sedan bara ta in den ena. Men jag hade gärna kunnat bara spara ena spåret då, och få mer inspelningstid. Nu är det ju lika bra att spela in allt i stereo och vill man sen summera kanalerna är det ju enkelt att göra det i efterhand.

 

Och nej du får inte två stycken filer som heter samma, du får en stereofil men där det ligger exakt samma signal på vänster och höger.

Hur summerar man allt i efterhand då? Är mycket nyfiken nu då jag själv ska skaffa en zoom H4n.

 

Vet är lite efter i denna tråd i tid men jag sökte nu och hittade den här.

 

Tacksam för nån form av svar ifall nån läser det här.

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Svarar här också då :)

Kolla först i ditt redigeringsprogram om det finns någon sådan plug eller verktyg, "make to mono" eller liknande. Finns det inte det så kan man ladda ner ett separat program som fixar detta. Jag har använt "Max" till mac och till Pc finns det säkert ännu fler gratisvarianter som fixar detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena luzer , jag minns dej, du svarar alltid på mina frågor när det gäller ljud - du är en klippa =)

 

Jag kör på logic studio 9 borde väl finnas där då antar jag. Tänkte inte ens på det - tack! Det betdyder ju då i teorin att jag slipper plugga in en extern xlr mic i Zoom H4 och bara köra som den är - underbart vore de. =)

 

Tack luzer,

 

PS ska kolla andra inlägget du gjort också, antar att de är liknande de här ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...