Gå till innehåll

Hur ska jag gjuta av min mamma?


Cajsa

Recommended Posts

Jag vill gjuta av min mamma och ställa henne mitt i skogen iförd höftskynke. Hon ska se ut som en stenålderskvinna. Gärna med hår på ryggen. Grannarna skulle bli så förvånade..

 

Vilket material bör jag använda för att få henne att se så verklig ut som möjligt?

Hon måste kunna stå ute året om. Det vore även bra om man kunde skruva fast fötterna i marken eller i ett fallet träd.

Jag vill kunna göra porer och fästa hårstrån. Tanken är att hon ska vara lite hårigare än hon vanligen är.

 

Råd och tips om detta sommarprojekt tas tacksamt emot!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det projektet skulle man göra en dokumentär om:D.

 

Köp 20 påsar alginat och blanda ner det i en jätte tunna som kan täcka din mor till halsen.

Innan detta måste du täcka henne med ettlager vaselin.

Se till så att tunnan går att dela på innan du fyller upp det med alginat och mamma.

När det stelnat öppnar du tunnan.

Hört att man kan förstärka alginatet med gips.. kan vara vätttigt i detta projekt tror jag.

Så köp 100 meter gips.

Gipsa formen och sedan delar du på den rätt i mitten.

Formen får du nu sätta samman igen och fylla upp den med valfritt material..

Betong är nog det billigaste..

 

När det stelnat så är det ju alternativt att sminka eller måla då..

Raka dig på skallen eller köp Crep för att få till den håriga ryggen.

På med lim o kasta på håret/crep över ryggen..

 

hoppas du genomför detta

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda två:)

Ja, det vore faktiskt kul att ha på film.

Jag har funderat på betong, men det skulle va coolt om jag kunde använda något som fick henne att se mer äkta ut.

Vore intressant att veta hur de gör modeller av stenåldersmänniskor på museum. Kanske får ringa upp Natur Historiska och fråga.

 

Jag vill verkligen genomföra detta. Men det kan bil knepigt. När mamma förstod att hon måste sitta fast i en tunna med alginat upp till halsen så började hon protestera.

Det där med vaselin var inte heller populärt..så det första projektet lär bli att försöka få in henne i tunnan med alginat utan att hon fattar vad som är på gång, och sen hålla kvar henne i den tills det stelnar..

 

Tack för tipset om att det ska gå att dela på tunnan. Hon skulle bli skitsur om jag inte kunde få loss henne. Fast ifs...vad skulle hon kunna göra?;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog gjuta av henne i omgångar men och sedan pussla ihop formarna. Kanske ska du göra henne i glasfiber istället för betong? Blir lite lättare att placera ut henne

 

Oavsett vilket material du använder så måla statyn med latex i ett gäng omgångar med lämplig infärgning så ser det naturligare ut. Blir nog inte billigt, men bra... Se till att latexen fäster på statymaterialet först. Gör de bitar som ska vara täckta av hår först, men se då till att latexen lossnar. Skapa ett ganska tjockt skikt och trä sedan in håren. Limma till sist på hårbitarna på statyn och täck resten av den med latex.

 

Latex och andra bra att ha saker kan du bland annat hitta här:

https://mapont.jetshop.se/default.aspx?main=/latex-c-147-1.aspx

 

Lycka till och lägg gärna upp bilder när den blir klar

Länk till kommentar
Share on other sites

På min hemsida har jag en guide hur man går tillväga för att gjuta av ett ansikte med hjälp av alginat. Ska du gjuta av en hel kropp blir metoden densamma, fast mer omständig bara. och man behöver inte vaselina hela kroppen. Det är bara hårfästen och ögonbryn och liknande som riskerar att fastna.

http://www.attributverkstan.se/ansiktsavgjutning.html

 

Men jag skulle nog rekomendera att gjuta kroppsdelarna var för sig, och då göra dem tvådelade. Metoden för att gjuta in en kroppsdel skulle då gå till ungefär så här, om man t.ex ska gjuta in ett ben...

-Lägg personens ben bekvämt, i den positionen som avgjutningen ska ha.

-smeta på alginat på hela ovansidan av benet och halvägs ner på sidorna hela vägen runtom. Det kan vara en bra idé att vara två personer, eftersom man måste kontinuerligt skopa upp alginatet och så att säga "hålla det på plats" ända tills det stelnar.

-Då alginatet stelnat lossar du försiktigt på yttersta kanterna och klipper till dem så du får en rak skarv längsmed hela benet och foten... ungefär som sömmen i ett par stumpbyxor. Det är viktigt att du inte lossar hela alginatet för då fär du aldrig dit det rätt igen.

-Lägg sedan över gipsbindor på samma sätt som i guiden och vänta på att det ska härda.

-hjälp personen att vända sig om utan att den alginatade/gipsade kappan lossnar.

-smeta på vaselin på alginat/gipskanten hela vägen runtom.

-kladda sedan på andra halvan av alginat, och följ efter med gipset. Precis som första halvan.

 

Nu har du alltså två halvor som passar ihop. Var försiktig med gjutformarna så att inte alginatet lossnar från gipset. För att sätta ihop dem behöver du bara täcka över skarvarna med mera gipsbindor.

 

Som material för att gjuta i funkar nog Ultracal30. Det är en variant av lättbetong, fast den är just anpassad för avgjutningar och detaljerade jobb. Gjuter du ett ansikte av Ultracal30 i en alginatform så får du med precis alla rynkor och små porer. Den är dyrare än basic lättbetong är klart... ;-)

 

Slutligen skulle jag nog tipsa om att försöka "fuska" med ihopmonteringen. Använd dig av kläder för att dölja så mycket av torson som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...