AtomicCross Postad 26 juni 2010 Postad 26 juni 2010 Hej, jag ska köpa en hd-cam som jag kan använda till skejt och surfing.. Jag har lite funderingar över vad skillnaden mellan sonys modeller hdr-cx305 och hdr-xr150 är.. Båda ligger runt 6-7k i prisklass men jag vill veta mer detaljerat vilken som borde passa min ändamål bäst! Sitter någon på lite kunskap så får ni gärna slänga ur er det :D 0 Citera
Kimster Postad 26 juni 2010 Postad 26 juni 2010 En snabb parentes - kalla de där inte för "hd-cam" ...Sony HD-CAM är nämligen en helt annan kamera för en hel del massa mer pengar. Bara så inga missförstånd uppstår. 0 Citera
AtomicCross Postad 26 juni 2010 Författare Postad 26 juni 2010 ok tack, kan du svara på resten så skulle jag vara ännu mer tacksam ;) 0 Citera
Kimster Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 Det finns utmärkta tabeller på sonys hemsida för båda kamerorna. Bara att jämföra. CX305 är nyare och är den "bättre" kameran rent tekniskt. Fler stillbildsfunktioner osv. Dock spelar den bara in på flashminne. XR150 har sämre megapixel för foto och saknar vissa funktioner men kan spela in både på hårddisk eller flashminne. Vilken som passar dig vet jag inte, men personligen så innebär ju hårddisken för och nackdelar. Man kan spela in mycket mer utan att köpa en massa minneskort, men å andra sidan om man ska hålla på att åka omkring med den i skakiga miljöer eller det finns risk att man tappar den så kan hårddisken gå sönder pga. rörliga delar i kameran. 0 Citera
AtomicCross Postad 27 juni 2010 Författare Postad 27 juni 2010 okej, ja jag vet att det finns fakta att jämföra men jag är väldigt noob inom området så den mesta faktan säger mig ingenting...Har två frågor till jag skulle uppskatta om du svarade på :) * Innebär inte hårddisk betydligt större komprimering och kvalitetsförlust? *Kan man filma i "cinema mode" med någon av dessa kameror? (24 eller 25p.) Tack på förhand! 0 Citera
StenR Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 Om du ska filma skejt och surfing, varför inte titta på en GoPro HD Hero istället? http://www.sportscam.se/se/grp/gopro.php 0 Citera
Kimster Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 okej, ja jag vet att det finns fakta att jämföra men jag är väldigt noob inom området så den mesta faktan säger mig ingenting...Har två frågor till jag skulle uppskatta om du svarade på :) * Innebär inte hårddisk betydligt större komprimering och kvalitetsförlust? *Kan man filma i "cinema mode" med någon av dessa kameror? (24 eller 25p.) Tack på förhand! Hårddisk innebär att filerna kan lagras på en hårddisk, och har inget med kvalitén att göra. Vad beträffar cinema-mode så står det att det inte går att spela in i Progressive mode, vilket borde innebära inget 24p eller 25p. 0 Citera
AtomicCross Postad 27 juni 2010 Författare Postad 27 juni 2010 Tack, men jag har kollat på gopro ett tag men gillar inte att möjligheterna är så få.. så det får bli en annan då det kommer bli mycket annan surfing också! Tack 0 Citera
AtomicCross Postad 27 juni 2010 Författare Postad 27 juni 2010 Hårddisk innebär att filerna kan lagras på en hårddisk, och har inget med kvalitén att göra. Vad beträffar cinema-mode så står det att det inte går att spela in i Progressive mode, vilket borde innebära inget 24p eller 25p. Okej, tack för översättningen :) Jag har en canon hg 10 idag, men kommer att sälja den då den inte är kompatibel med min mac... Men håller t.ex sony hdr-cx305 samma mått som denna? Tack! 0 Citera
Kimster Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 Säg det... det kan bara de som provat båda kamerorna avgöra, om man inte vill sitta och jämföra tek.specifikationer 0 Citera
jolt_jokern Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 okej, ja jag vet att det finns fakta att jämföra men jag är väldigt noob inom området så den mesta faktan säger mig ingenting...Har två frågor till jag skulle uppskatta om du svarade på :) * Innebär inte hårddisk betydligt större komprimering och kvalitetsförlust? *Kan man filma i "cinema mode" med någon av dessa kameror? (24 eller 25p.) Tack på förhand! om du ska filma sport så tycker jag du ska filma i interlaced då du kan få smoothare slow motion om du skulle vilja det :) 0 Citera
StenR Postad 27 juni 2010 Postad 27 juni 2010 om du ska filma sport så tycker jag du ska filma i interlaced då du kan få smoothare slow motion om du skulle vilja det :) eller i 50p om kameran har det istället. 0 Citera
AtomicCross Postad 27 juni 2010 Författare Postad 27 juni 2010 Ja det är ju som ni säger 30 eller 50i blir väl betydligt smoothare.. Men jag vet inte om jag snöat in mig på just sonys cx305? Finns det mer prisvärda kameror i den prisklassen? Sony verkar ju funka med min mac ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.