Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det något bra program för katalogisering/browsing av sina videoklipp?

Helst med möjlighet att lägga in sökord och allra helst att man kan lägga in sökord var som helst på sina klipp.

Önskat workflow:

Efter filmning och tankning till datorn så skulle jag kunna vilja titta igenom klipp och lägga in markeringar (tag, sökord) mitt i klipp om jag tycker att det är lämpligt.

Posted
i adobe bridge går det titta på videoklipp och tagga dem. tror inte det går att lägga en tagg mitt i ett klipp dock.

För mig kraschar gärna Bridge lite nu och då...

Posted

Jag har mina ca 200 kassetter inlagda i Excel. Varje kassett har sitt nummer och innehållet är redovisat i en tabell med start punkt för varje eller grupp av liknande scener. Sökfunktionen funkar fint och man kan söka på enstaka ord som ingår i beskrivningen av var scen (scenbeskrivningen är några få ord).

Mycket jobb att lägga in allt men när det är gjort hittar man i regel det men vill hitta. Efter varje filmning lägger jag direkt in scenerna i registret.

Posted

Går ju att tagga i Bridge, men det kräver att alla klipp finns "online" vilket är en stor svaghet i sammanhanget. Det finns flera system, men inga "prisvärda" för oss dödliga.

Om någon hittar något, så är jag intresserad. (Lightroom 3 har viss funktionalitet, men stöder inte P2/XDCAM EX).

Posted
Går ju att tagga i Bridge, men det kräver att alla klipp finns "online" vilket är en stor svaghet i sammanhanget. Det finns flera system, men inga "prisvärda" för oss dödliga.

Om någon hittar något, så är jag intresserad. (Lightroom 3 har viss funktionalitet, men stöder inte P2/XDCAM EX).

Ett vettigt alternativ verkar vara CatDV (relativt bra pris också).

Testade Lightroom 3 idag och den verkar inte tycka om mina m2t-filer som den inte alls hittar.