Gå till innehåll

Komma igång som lågbudgetproducent


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har funderat lite över det här med filmproduktion. Det låter kanske lite högtravande, men

det kallas ju dock så!

Undrar lite över förtjänstmöjligheterna.. Om det nu finns några sådana?

 

Hur kommer man igång som lågbudgetproducent, ? Jag menar att om jag hittar en "filmare" som vill göra:

Vi säger en dokumentärfilm om ett ämne.

 

Vad står jag för då som producent? Utrustning kanske? Eller att ragga finansiärer? Och i så fall vart gör man det till extrema lågbudgetprojekt?

 

Och till den stora frågan! Hur skall jag kunna tjäna något på detta?

Jag kan inte riktigt se det sammanhanget.

 

Någon som kan förklara för mig hur det funkar?

 

Mycket tacksam för alla svar!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du Anders...

 

Det var ju några bra frågor. Vad en producent gör, oavsett om det är en lågbudgetfilm eller inte så är ju det ganska mycket mer än att fixa pengar och utrustning. Som producent är man huvudansvarig för produktionen, både ekonomiskt, juridiskt och konstnärligt. Även om du inte är filmaren eller regissören som aktivt styr den kreativa processen är det ditt jobb som procuent att få hela teamet och de olika kreatörerna att dra åt samma håll och att allt blir som den urspungliga planen eller bättre.

 

Du ansvara även för all personal, att de får sina löner, att de jobbar rätt, att säkerheten följs och att folk gör sina arbetsuppgifter. I större produktioner har ofta producenten olika sorters assistenter och underchefer som, linjeproducenter, produktionsledare, koordinatorer m.m.

 

Att ragga finansiärer är naturligtvis en mycket viktig uppgift för producenten även om det arbetet är ganska avskilt från inspelningen eftersom att filmen förhoppningsvis är så gott som färdigfinansierad innan man börjar filma. Ragga utrustning kan man naturligtvis göra då man antingen kan få sponsring från någon som har eller så raggar man finansiärer så man har råd att hyra.

 

Att tjäna pengar på amatör/lågbudget projekt är väll inget att hoppas på, då blir man bara besviken. Man får antingen se det som en kul hobby eller så får man göra några lågbudgetgrejer för att skaffa sig ett cv. Som producent är det svårt att visa en film och säga att man gjort den eftersom att det är väldigt vagt vad det är man har gjort som producent. Men försök dokumentera både i bilder och text vad du gjort så får du en fin beskrivning av ditt arbete.

 

Antar att du inte avser att vara lågbudgetproducent hela livet så försök att inte gå in för att göra lågbudget film utan se det snarare som ett steg på vägen.

 

Om du är inne på att bli producent kan jag rekomendera producentutbildningen på högskolan väst, http://www.hv.se -->utbildningar, gick den själv och driver idag en reklambyrå/filmproduktionsbolag som jag lever på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för det utförliga svaret!

 

Har dessvärre int möjlighet att utbilda mig inom film. Har läst en del fristående kurser. Bland annat en "lågproduktions-film-kurs" för ett par år sedan.

 

Den var väl i och för sig helt ok men jag och flera andra uppfattade den som alldeles för avancerad.

Det blir liksom så extremt stort direkt. Inget och inget och sen allt!! Lågbudget som jag ser den och lågbudgeten som du och läraren pratar om är två helt olika saker.

 

Du har säkert helt rätt i det där att det är svårt eller omöjligt att tjäna pengar på lågbudget. Men jag undrar om det finns väldigt enkla "lågbudget-produktionsbolag" som är villiga att gå in i små produktioner med typ 5-10000:- som "budget"?

Och om dom finns, hur tänker dom kring det hela? Och hur får dom sina medel tillbaks?

För dom delar väl knappast ut pengar för skoj skul!

 

Eller det existar kanske inte sådana bolag? Det är kanske så, att man får pynta allt själv upp till en viss nivå och sedan, om man har tur, hitta någon som är berädd att gå in med resurser i ens produktioner.

 

I så fall känns det ju verkligen som allt eller inget! Precis som vi uppfattade den där kursen.

 

 

Vänligen

anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också gått en kurs i kortfilmsproduktion och även om man lär sig hur allting går till på riktigt så kommer det ett läge efteråt när man inser hur svårt det är att få pengar till en fullbudgetproduktion utan man får göra upp en andra eller tredje kalkyl med mycket mindre pengar om man vill se sin film gjord inom rimlig tid. Det hindrar ju inte att du kan lära dig väldigt mycket på att vara producent även på sådana produktioner!

 

Det är nog bäst att kalla saker för vad det är, det som du Anders kallar för lågbudget skulle nog snarare proffsen kalla nollbudget, jag gör det också även om jag skulle råka göra upp en budget för en sådan produktion så är det rent krasst ett projekt där i princip ingen får betalt (utom för sina utlägg) eller gör någon vinst (i kontanter).

 

Det hindrar dock inte att man kan få något stöd om man bara har ett tillräckligt bra projekt (SFI har t ex ingen undre gräns för hur mycket pengar man kan söka) men allmänt sett så hjälper det om du 1) inte bor i Stockholm eller är högst 26 år 2) har bra kontakt med ditt regionala resurscentrum 3) gör film för barn 4) inte är rädd för att fråga om någon kan låna ut/skänka/hjälpa med tjänster utan att få betalt för det 5) skaffar kontakter inom branschen t ex genom att jobba där eller att inte dra dig för att bjuda in folk som gör det till dina projekt.

 

Ska du sedan satsa på film mer än som en hobby så får du kombinera med att starta någon kommersiell verksamhet eller jobb som kan finansiera dina kortfilmer ( t ex beställningfilm eller reklamfilm) eller satsa på kortfilm som går att sälja rakt av till t ex mobilsajter men där är nog konkurrensen rätt mördande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår vad ni menar med att saker blir för stora men man ska ha klart för sig att om man ska tjäna pengar på sin film så krävs att det blir rätt stort. Om man pratar spelfilm så är det få som tjänar några pengar på det, i alla fall går med vinst.

 

Sen ska man ha klart för sig att man kan se på begreppet budget på två sätt, det ena är att man har lite pengar att betala resor, utrustning, rekvisita osv. med. Pengar man själv lägger in ihop med ev. sponsor eller lite stöd från ett resurscentrum.

 

det andra sättet är att man förutom att man ska ha råd med resor, utrustning, rekvisita m.m. även ska ha råd att ta ut en lön så man kan arbeta med det, det vill säga tjäna pengar på sitt arbete.

 

Sen är ju frågan om du endast ska producera eller om du även ska regissera, fota osv. Som producent är du ju chef över din produktion och du kan ju själv bestämma hur mycket du vill göra och vad du vill att andra ska ta hand om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack så mycket för era svar. Förstår att det inte ät en lätt nöt att knäcka!

 

Har väl funderat lite i dina banor Sten R, det där med att man får väl försöka dra in pengar på något annat som kan finansiera kortfilmerna!

Typ bröllopsfoto eller film eller något i den stilen.

 

Vi får väl se hur det går med det hela!

 

Som sagt, tack skall ni ha i alla fall.

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...