D_Odell Postad 31 maj 2010 Postad 31 maj 2010 Tänkte fråga om varför Multiprocessing renderar långsammare än utan. Hårdvaran: Macbook pro i5 2.4GHz 4Gb ram Geforce 330 256mb 500GB 7200rpm Mjukvaran: Mac OS x 10.6.3 CS 4 Väljer jag att bocka i Multiprocessing tar det som sagt ca 3ggr så lång tid att rendera en HD fil än urbockat. Hur kommer det sig? Skulle nämligen gärna utnyttja mer RAM men programmet låter mig endast göra så vid Multiprocessing, går det att skriva om någon info fil som på xp tiden? Tack! Säger lite mer: "Using the Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing feature does not speed up the rendering of all compositions. The rendering of some compositions is memory-intensive, such as when you are working with very large background plates that are several thousands of pixels tall and wide. The rendering of some compositions is bandwidth-intensive (I/O-intensive), such as when you are working with many source files, especially if they are not served by a fast, local, dedicated disk drive. The Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing feature works best at improving performance when the resource that is most exercised by the composition is CPU processing power, such as when applying a processor-intensive effect like a glow or blur." och: "In many cases, performance is improved by using fewer than the maximum number of processors for Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing, even when you have enough RAM for all of the processors. After Effects is a multithreaded application that can also use other forms of multiprocessing beyond just Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing, and it is possible for the processors to become “overscheduled” if these threads are competing for the same resources as the background processes used for rendering with Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing. Therefore, the best approach is to begin by using a small number of processors for Render Multiple Frames Simultaneously multiprocessing; and then increase the number of processors used until you find the optimum number for your computer system and compositions." 0 Citera
Max_H Postad 1 juni 2010 Postad 1 juni 2010 Vilken codec, vilka effekter, hur lång comp? Kan bero på en MASSA olika parametrar inkl att vissa effekter inte stöder detta (ex i princip alla ReVisionFX filter). Det går inte att göra annat än vad som är gjort (minnesmässigt) med CS4 på Mac. Stor skillnad i CS5. Där är Multiple render-delen helt omskriven plus att AE är 64-bitars. //Max 0 Citera
D_Odell Postad 1 juni 2010 Författare Postad 1 juni 2010 Vilken codec, vilka effekter, hur lång comp? Kan bero på en MASSA olika parametrar inkl att vissa effekter inte stöder detta (ex i princip alla ReVisionFX filter). H.264 1920x1080 till ProRes 442 (HQ), endast deinterlace och 30% slowmotion + preserve edges, 2 min comp. Det går inte att göra annat än vad som är gjort (minnesmässigt) med CS4 på Mac. Stor skillnad i CS5. Där är Multiple render-delen helt omskriven plus att AE är 64-bitars. //Max Hur stor skulle du uppskatta att skillnaden är med 64bitars vid renderingar? Kan det handla om en prestandaökning med x%? Ha det! 0 Citera
Max_H Postad 2 juni 2010 Postad 2 juni 2010 Det varierar, men vissa projekt renderar på runt halva tiden. Andra ännu snabbare och en del på ungefär samma tid. Sitter man på Mac är "start up tiden" för Render Multiple Frames Simultaneously extremt mycket snabbare (skillnaden märks dock främst på MacPro med 8+ cores). Mer ingående förklaring finns här: http://blogs.adobe.com/keyframes/2010/04/faster.html Jag tycker själv att de två största fördelarna är: Nästan inga "Out of memory-error" och det faktum att man kan ram-previewa 30 sek i 1080 (om man har minne). Edit: Du kan ladda ner en trial och testa. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.