Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jaha, då har man äntligen filmat klart allting och nu ska det lappas ihop till en film. Det är en reklamfilm jag håller på med. Så var börjar man? Jag fattar ju att man kan göra detta på tusen olika sätt, men tänkte att ni kanske kan ge mig lite ledtrådar såhär i början av min karriär.

Det jag har: Ett par hundra avi-snuttar filmade i HD.

Det jag vill ha: En sammanhängande film på ett par minuter, som ser ut som en biofilm både vad det gäller kvalitet och beskärning. (Så nära man kan komma alltså.) Vill även lägga på musik och olika ljud.

Vad bör mitt första steg vara, och vilka program kan vara vettiga att använda sig av som nybörjare?

Postad

Lektion nr1: Skriv manus först, filma sen.

Kom fram till tema, känsla, målgrupp, längd osv. När det är klart är det lättare att klippa och fintrimma.

Har du ett manus är det bara att i lämpligt redigeringsprogram (finns flera trådar om vad som finns) börja lägga upp de klipp som motsvarar texten i manuset på tidslinjen. Grovklipp tillsammans med den musik som ska ligga som grund för det hela.

effekter, kvalité, färgkorrigering, ljudeffekter etc. kommer långt senare. Fokusera dig på att få ihop storyn först.

Postad
Lektion nr1: Skriv manus först, filma sen.

Kom fram till tema, känsla, målgrupp, längd osv. När det är klart är det lättare att klippa och fintrimma.

Har du ett manus är det bara att i lämpligt redigeringsprogram (finns flera trådar om vad som finns) börja lägga upp de klipp som motsvarar texten i manuset på tidslinjen. Grovklipp tillsammans med den musik som ska ligga som grund för det hela.

effekter, kvalité, färgkorrigering, ljudeffekter etc. kommer långt senare. Fokusera dig på att få ihop storyn först.

Du missförstod nog mig rätt kraftigt. Det är alltså den tekniska biten (effekter, kvalité, färgkorrigering, ljudeffekter etc.) som jag ska börja med nu. Manus är klart sen länge, och filmandet blev precis klart. (Skrev jag inte det?)

Har klippt ihop småfilmer innan med Windows Movie Maker, men nu vill jag göra det "på riktigt".

Postad

Du skrev att "nu ska det lappas ihop till en film" ...hur ska jag tolka det utom att du inte börjat klippa alls?

Du skriver "Så var börjar man?" ...så brukar de som aldrig pysslat med video säga, dvs. nybörjare. Men du verkar redan har gjort manus. Har du ett manus har du gjort 50% av allt arbete, grovt räknat.

Så nej, jag tycker du inte skrev riktigt hur det faktiskt ligger till.

Dessutom har du "Ett par hundra avi-snuttar" ..och det ska bli en reklamfilm? En reklamfilm är mellan 15sek till 1minut i de flesta fall. Så antingen har du otroligt mycket material eller så har du tänkte göra en väldigt lång reklamfilm.

..och du vill nu ha ett filmiskt utseende? ..det är ju något man normalt gör efter klippningen, så du kanske ska vänta med det.

Har du börjat klippa alls? Har du manus så är det bara att följa den inledningsvis.

Har du hittat musik?

Effekter och färg är saker man normalt gör efter att klippningen är klar.

Vet inte vilken budget du har så det blir svårt att rekommendera verktyg, om ni nu inte har köpt det redan.

eller är jag helt fel ute igen?

Postad
Du skrev att "nu ska det lappas ihop till en film" ...hur ska jag tolka det utom att du inte börjat klippa alls?

Du skriver "Så var börjar man?" ...så brukar de som aldrig pysslat med video säga, dvs. nybörjare. Men du verkar redan har gjort manus. Har du ett manus har du gjort 50% av allt arbete, grovt räknat.

Hur kan man tolka "Jaha, då har man äntligen filmat klart allting och nu ska det lappas ihop till en film" som att jag inte är klar med filmandet??

Så nej, jag tycker du inte skrev riktigt hur det faktiskt ligger till.

Dessutom har du "Ett par hundra avi-snuttar" ..och det ska bli en reklamfilm? En reklamfilm är mellan 15sek till 1minut i de flesta fall. Så antingen har du otroligt mycket material eller så har du tänkte göra en väldigt lång reklamfilm.

Klart jag har mycket material, kommer ju givetvis bara att använda de bästa bitarna.

..och du vill nu ha ett filmiskt utseende? ..det är ju något man normalt gör efter klippningen, så du kanske ska vänta med det.

Oj, nu börjar vi komma nån vart. Ok, så färgfilter och sånt lägger man alltså efter klippning.

Har du börjat klippa alls?

Nej, jag skrev ju att jag precis filmat klart och har ett par hundra avi-snuttar.

Har du manus så är det bara att följa den inledningsvis.

Ja, givetvis har jag manus. Annans hade jag ju inte vetat vad jag skulle filma för nåt.

Har du hittat musik?

Ja.

Effekter och färg är saker man normalt gör efter att klippningen är klar.

Ok, tack! (Äntligen...)

Vet inte vilken budget du har så det blir svårt att rekommendera verktyg, om ni nu inte har köpt det redan.

Min budget till mjukvaror är rätt hög. Är dock ute efter nåt som är bra för nybörjare.

Postad

hmm.. jaja, här är en simpel lista på i vilken ordning man (exempelvis) kan göra

Förproduktion

Manus

Ljus/Ljud-meck

Filma

Logga

Backup

Redigera

Lägg på/redigera musiken

Redigera

Backup

Skapa effekter

Grafik

Redigera lite till

Färgkorrigering

Backup

Exportera en/två/tre varianter stämplade previews till kund

Eventuellt fixa till kunds önskemål

Få godkänt av kund

Exportera master

Exportera distributionsfiler

Backup

..och chilla lite med attityden, jag försöker faktiskt hjälpa dig. Det finns inget "givetvis" någonting när man inte vet allt om alla.

Postad

Hej. Jag förstår faktiskt Kimsters antaganden då jag uppfattade ditt första inlägg mycket som vore du ett Troll. Det lät helt enkelt för ogenomtänkt och luddigt. Om jag vore du skulle jag skriva långt mer utförligare än du gjort angående ditt projekt så att man vet vad du kan, vad i materialväg du har, vilken teknik du använt, exakt vad du vill uppnå etc.

Det blir mycket och säkert svårt att skriva men det blir nog likaledes svårt för oss att ge dig råd i annat fall.

.Vad skall filmen handla om?

.Hur lång skall den bli?

.Vad är den skjuten/filmad med, d.v.s. kamera och ev ljud utrustning etc?

.AVI säger ingenting, vad är det för codec på klippen, återigen vore det bra med kamerans namn och vad då HD, HD är inget format eller standard utan ett samlingsnamn på många standarder.

.Hur är den skjuten, skall den eftersynkas (läggas på ljud efteråt), natt, dag, vad är med, skådespelare, tandkrämstuber, bilar, djur eller hus, handhållet, stativ, kranåkning?

.Ungefärlig budget till programvaror?

.Tidsplan?

.Kanske vågar/kan du nämna beställaren?

.Vad har du/ni för dator/er d.v.s. spec på dem så att man vet vad för program de klarar av, Mac, PC, .Processor, RAM etc

.Vad menar du med att den skall se ut som en biofilm? Vet du ens varför en biofilm ser ut som den gör jämfört med varför ett nyhetsinslag på TV ser ut som det gör?

.Vad behöver du få ut av redigeringsprogrammen, behövs det infogas grafik, text, övergångar etc?

.Hur och var skall den levereras, skall den visas på youtube eller TV4?

.Vad är syftet med filmen, lyfta en produkt, informera, upplysa om specialerbjudanden, är det kanske varumärkesbyggande?

.Hur ser manuset ut, har du bildmanus, floorplans etc?

.Hur mycket material är det i tid d.v.s. hur långa klipp är det och vad skall det ned till d.v.s. färdig produktlängd?

.Är det något annat speciellt som man bör känna till om filmen?

Som du ser är det inte en enkel och lätt sak att avgöra.

Jag skulle hur som helst rekommendera att du tar dig en titt på redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro CS5 om din dator har Windows i 64bit samt klarar av att driva det. Har du Mac så är det Final Cut Pro 7 eller återigen Adobe Premiere Pro om nu din Mac klarar av det. Dessa är professionella program som kostar en bra slant men jag ser ingen anledning att på något vis lära sig simplare program, det är bara en omväg.

En idé vore att du hörde av dig till LRTV ( http://www.lrtv.se ) och så kan de hjälpa dig vidare.

Lycka till nu och tänk på att fråga mer specifikt eller beskriva din situation bättre nästa gång.

Mvh /Pontus w

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...