Admir Postad 20 maj 2010 Postad 20 maj 2010 Hej! Har upptäckt ett litet "fenomen" med materialet som jag filmar med min panasonic HMC151.. I skuggor samt ljusa partier i bilden dyker det upp som vågor i bilden, när man rör kameran vänster eller höger. Jag såg inget av detta i kamerans lcd när jag filmade men i redigeringsprogrammet så syns det.. Vet inte om det möjligtvis kan ha något med saken att göra men jag filmade med en redrock m2 (därav att bilden är upp och ner, glömde att flippa innan utexport).. Gjorde om materialet till DVCPROHD innan jag tankade in det i premiere cs4.. Om ni kollar på klippet nedan, kolla i nedre vänstra hörnet på väggen där räcket slutar, när kameran rör sig så blir skuggan som är på väggen vågig.. Ta den högre upplösningen för att se det bättre.. http://www.youtube.com/watch?v=h5irtVZ948A Vad tros? Vad beror detta på? =/ 0 Citera
Pehrbau Postad 20 maj 2010 Postad 20 maj 2010 Kanske kan det bero på att kameran letar efter optimal fokusering. Med fast fokus hade det nog varit stabilt. 0 Citera
Admir Postad 20 maj 2010 Författare Postad 20 maj 2010 Ok, hur kan det komma sig att kameran letar efter fast fokus när jag har den på fullt manuellt läge? Fokuset är ju ställt i kameran på 35mm adapterns skiva som snurrar ju.. Kan det vara något formatfel eller dylikt? Jag har aldrig någonsin stött på något liknande innan nämnligen =S 0 Citera
Hummel Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 This video has been removed by the user. Säger din länk, har du en annan länk till din film? 0 Citera
Admir Postad 22 maj 2010 Författare Postad 22 maj 2010 This video has been removed by the user. Säger din länk, har du en annan länk till din film? Ojdå, glömde uppdatera länken, la upp en lite tydligare version, håll ett öga på området som är inringat... du kommer se att det släpas och bildas en vågform i skuggorna http://www.youtube.com/watch?v=h5irtVZ948A 0 Citera
Peus Postad 22 maj 2010 Postad 22 maj 2010 Hej, du tror inte du t.ex. skulle kunna rendera ut klippet i Slowmotion för som det är nu är det väldigt svårt att se då det är så pass kort och då man inte kan joga fram och tillbaka på youtube klipp blir det nästan omöjligt att se vad det är du menar, iaf jag har väldigt svårt att se. Det jag spontant kommer att tänka på från din beskrivning är att det kan vara någon slags wobble och skew artefakt men då jag har för mig att din kamera är CCD baserad vilket skulle innebära att så inte är fallet då CCDer ej lider av följande problem. Kolla in här vad jag menar om du ej är bekant med dylikt: http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ Eller ett praktiskt exempel: http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE&fmt=22 Om nu kameran är en CCD kamera så skulle jag gissa på någon slags artefakt producerad av 35mm adaptern, komprimeringen och/eller nedkonverteringen till DVC-Pro HD och då i samma veva högst antagligen nedkonvertering från s.k. full HD till ja inte full HD utan till Panasonics upplösning på 1440x1080, 1280x1080 eller 960x720 lite beroende på hur du valt. Testa att inte konvertera samma klipp till DVC-Pro och ta in dem och kolla på vet jag och testa som sagt gärna att lägga upp ett bättre exempel eller nå. Skulle även kunna vara någon slags elektronisk störning, inte helt ovanligt. Intressant hur som helst. M.v.h. Pontus w 0 Citera
Admir Postad 22 maj 2010 Författare Postad 22 maj 2010 Har testat och ta en screenshot på det ögonblicket då detta händer. Har märkt att om man spolar fram i cs4 frame för frame så får jag den effekten men sen så försvinner den. Misstänker mer och mer att det är min skärm som spökar och inget annat... Såg klippet med motorcykeln du skickade, har sett det jättemycket på klipp filmade med fotokameror som nikon tex... Inga sådana problem dock! Du verkar vara väldigt kunnig inom just bild och så.. Vet du hur man bäst får bort bruset från bilden med kamerans inställningar? Har testat att sänka master ped. till -16, det har hjälpt, men tycker bilden blir rätt livlös färgmässigt... Finns det någon bra kombination må tro? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.