Gå till innehåll

Frågor ang. övergångar & ljud


frehåk

Recommended Posts

Jag klipper film i premiere pro 1.0!

 

Fråga 1: Kan man lägga två övergångar på varandra i detta program?

Dvs. att övergången från ett klipp till ett annat sker genom en kombination av två övergångar!

 

Fråga 2: Finns det surround ljud i detta program?

Såg under ljud effekter att man kan välja mellan 5.1, stereo och mono. Är 5.1 likamed surround ljud? Måste man ha spelat in med surroundljud för att sedan kunna använda sig av effekterna under 5.1-fliken? (om nu 5.1=surround)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hmmm... Enda sättet jag kan tänka mig e att du tar dina 2 klipp och lägger en övergång i mellan dom. Sedan exporterar du de 2 klippen och övergången till en avi. Sen importerar du avi:n igen och delar den i mitten av där ävergången är. Nu går det ju bra att lägga på ytterligare en övergång.

 

Vet inte riktigt hur du tänkte använda dig av övergångarna eller vilka övergångar du tänkte använda men det kanske kan va nått.

 

Sen beror det väl lite på vilka övergångar du vill ha också. Om en av dom är dissolve så kan du väl använda opacity handles för att dissolva istället för "cross dissolve".

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, i vart fall har inte jag hittat nåt sätt att lösa det på!

Ser mörkt ut tyvärr.

Däremot så är svaret på din andra fråga, om det finns surroundstöd i Premiere Pro, ett ja! ....men det sin vana trogen är inte speciellt bra.

Premiere är över huvud taget verkligen inte speciellt bra på ljud, det har dåliga funktioner, det buggar ur titt som tätt, & det låter skit när det väl renderat, & även surroundet följer traditionen.

 

Den funkar om man vill leka lite, men om man ska göra något vettigt av den så rekomenderar jag att rendera ut filmen med stödljud & importera i exempelvis Nuendo eller vad man nu använder, till bild är jag väldigt förtjust i PremPro, men ifråga om ljud så har det rymt ur Satan självs personliga stash :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...