Gå till innehåll

Råd för digitalvideokamera köp.


naken

Recommended Posts

Hejsan, ska börja med att förklara at jag är helt ny på detta området. Har endast hållit mig inom datorvärlden och överklockningar av datorer tidigare :)

 

Har kollat på denna här kameran

 

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1057215_l15/

 

och undrar nu om detta är ett dåligt köp ?, den kommer kosta ca 3500sek.

 

Jag skall använda kameran till att spela in mina barn och liknande, kanske lite "lek" med.

 

Nu är det såhär att jag är student (ung pappa) och min ekonomi är absolut inte den bästa, därför siktar jag på något för 3-5000sek. Jag vet man får vad man betalar för och tror inte detta är den bästa på marknaden. Det jag undrar är om den kommer uppfylla sin funktion bra ? Har hört och läst att den ska vara sämre att spela in med vid dåligt ljus, och att nattinspelningen inte heller är bra, stämmer detta ? (folk är ju olika känsliga, finns de personer som anser att en dvd-film som kört en shrink på 65% är dålig, medan jag anser det är en helt OK kopia)

 

Är det någon som testat filma med den, har egna erfarenheter som kan dela med sig, eller varför inte, egna rekomendationer på en videokamera skulle det verkligen uppskattas. Varna mig gärna om jag är påväg att göra världens sämsta köp!

 

Antagligen sitter dom flesta av er med väldigt fina kameror ... but...

 

"please, you are my only hope"

 

Kan hjälpa er om det skulle vara datorproblem eller vid frågor vilken hårdvara som är dagsaktuell ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En helt okej kamera för amatörfilmning. Har själv en NV-GS22 som det inte är någon större skillnad på förutom att den är just lite mindre (vilket kan vara jobbigt ibland). Dom är inte så där jätte bra i mörker måste jag säga, men GS11an har inbyggd lampa vilket GS22an inte har, så det är ju en fördel. GS11an är faktiskt bättre än GS22an i mörker trots att 22 är 2000 spänn dyrare. Men GS11an är helt klart en prisvärd kamera om du frågar mig. Tror inte du kan hitta en speciellt mycket bättre kamera för pengarna.

 

Kolla in http://www.cyberphoto.se

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=korvdotcom]En helt okej kamera för amatörfilmning. Har själv en NV-GS22 som det inte är någon större skillnad på förutom att den är just lite mindre (vilket kan vara jobbigt ibland). Dom är inte så där jätte bra i mörker måste jag säga, men GS11an har inbyggd lampa vilket GS22an inte har, så det är ju en fördel. GS11an är faktiskt bättre än GS22an i mörker trots att 22 är 2000 spänn dyrare. Men GS11an är helt klart en prisvärd kamera om du frågar mig. Tror inte du kan hitta en speciellt mycket bättre kamera för pengarna.

 

Kolla in http://www.cyberphoto.se[/citat]

 

Det låter ju bra :), om det inte är någon annan som kommer med ett annat varnande inlägg så är det denna videkamera som inhandlas =)

 

BTW: Hur dålig är inspelningen vid dåligt ljus ?, är den totalt värdelös eller är den sebar så att säga ?

 

?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=naken]

BTW: Hur dålig är inspelningen vid dåligt ljus ?, är den totalt värdelös eller är den sebar så att säga ?

 

?[/citat]

 

Den behöver inte alls speciellt mycket ljus för att den resultatet ska bli bra. Men i totalt mörker ser man inget alls :P Nämen du kommer bli väldigt nöjd med denna kamera, det kan jag slå vad om.

Länk till kommentar
Share on other sites

En trevlig funktion som denna kameran tyvärr saknar är DV in. Jag förstår att du vill eller behöver pressa priset men jag skulle råda dig att köpa en kamera som har både DV in/out. Med DV in har du möjlighet att spara tbx allt till band igen efter du redigerat. Känner du inget behov av att spara det så ignorera min post.. hehe.. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]En trevlig funktion som denna kameran tyvärr saknar är DV in. Jag förstår att du vill eller behöver pressa priset men jag skulle råda dig att köpa en kamera som har både DV in/out. Med DV in har du möjlighet att spara tbx allt till band igen efter du redigerat. Känner du inget behov av att spara det så ignorera min post.. hehe.. :-)[/citat]

 

Det jag planerat göra är ,filma, lägga över det på datorn, skapa kapitel och göra bakgrunder i menyn samt bränna ut på dvd.

 

Jag har också läst att många vill ha denn funktionen, varför ? (Alltså jag vet inte vad man ska ha den för :), berätta gärna)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker DV/in är ganska onödig iallafall för mig :)

Det fina med just den funktionen är att du kan dra in filmen på datorn, redigera klart sen dra in den på kameran igen. Men varför göra så när man kan bränna ner den på skiva? så varför lägga ut 1000-1500 spänn på en funktion när man inte behöver den?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=naken][citat=barnholdt]En trevlig funktion som denna kameran tyvärr saknar är DV in. Jag förstår att du vill eller behöver pressa priset men jag skulle råda dig att köpa en kamera som har både DV in/out. Med DV in har du möjlighet att spara tbx allt till band igen efter du redigerat. Känner du inget behov av att spara det så ignorera min post.. hehe.. :-)[/citat]

 

Det jag planerat göra är ,filma, lägga över det på datorn, skapa kapitel och göra bakgrunder i menyn samt bränna ut på dvd.

 

Jag har också läst att många vill ha denn funktionen, varför ? (Alltså jag vet inte vad man ska ha den för :), berätta gärna)[/citat]

 

På den film och video klubb som jag är med i är det många som väljer att visa sina filmer från DV band. Men DvD kommer mer och mer. Personligen använder jag DV in på kameran till att tanka tbx en master

 

Jag är jäkligt ny på det här så jag har inte gjort så många master band. Kanske blir att man lägger upp det som rådata på en DvD senare. Men jag valde att lägga den 1000 lappen extra för att inte sakna funktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...