Serge Postad 7 maj 2010 Postad 7 maj 2010 Ok. Hej. Jag har sökt 5 folkhögskolor, och ska söka 2 till; Gotland (film & TV), Fridhem (film), Kalix (Film & TV), Sundbyberg (film), Animationslinjen i Örebro (där jag bor)(animation & Film), och ska söka Katrinebreg (film) och Molkom (Film) Med undantag för lite leranimation och final cut så är jag väldigt självlärd. Jag har blivit kallad till Sundbyberg, Fridhem, animationslinjen, och Kalix. Gotland har inte hört av sig, men de skriver att alla ska kallas till inträdesprov. De andra har jag inte sökt än. Det är fullt troligt att jag kommer in på alla, men mer troligt att jag inte kommer in i någon alls. Vet någon något om skolorna, typ vilka som är bättre och vilka som är mindre bättre? Vilken borde man välja? (Eller, I vilken ordning, om man kan ranka dem?) Och sen så har Kalix inträdesprov, och jag är en av 40 kallade, men det är så långt norrut, och kostar mycket att ta sig dit för ett prov. Jag har inget emot det, men bara ifall den är en bra skola som är värd det. Är den? Och Gotland, som inte har hört av sig än, men säger att de ska, har sina inträdesprov, typ, samtidigt. Så jag undrar också, om jag måste välja mellan Kalix och Gotland, vilken borde jag välja? Jag tror nog Gotland, men kan ändra åsikt med goda argument. Det här är första gången jag söker, så jag undrar om någon vet vad man brukar göra på inträdesprov? 0 Citera
pld Postad 7 maj 2010 Postad 7 maj 2010 Har också fått kallelse för inträdesprov till Kalix. Sökte bland annat den skolan för fördjupningsåret som känns väldigt intressant. Sedan att dem tar en avgift på 15 000:- per läsår känns hårt. Får nog fundera lite på om det är värt att ta sig till Kalix ända från Göteborg. Ändå kul att man blev kallad till inträdesprovet även om man endast skickade in ansökningsblanketten. 0 Citera
Anton Postad 8 maj 2010 Postad 8 maj 2010 Hej Serge! Kul med Örebroare (kommer därifrån själv). Jag går Film och TV-produktionsutbildningen i Fårösund på Gotland och kan rekommendera den varmt. En fantastisk miljö att vistas i, bra lärare, fint boende och en av få utbildningar som har SFX på schemat. Just nu håller vi på med vår slutproduktion, en reklamfilm för stiftelsen Min Stora Dag där många företag har gått in med mycket sponsring. Det faktum att skolan ligger 300m från en filmstudio är också helt otroligt. Själva intagningen kommer att ske per telefon, det är lite klurigt att ta sig till gotland på intervju. Har du fler frågor är det bara att ställa dem :) 0 Citera
Serge Postad 9 maj 2010 Författare Postad 9 maj 2010 Tack så mycket Anton. Så de ringer en bara? Kommer de meddela i förväg när de ringer? Typ vad brukar de fråga i antagningsintervjun? (Jag har en tendens att alltid försöka vara förbered inför allt). Jag tror nog Gotland är dit jag helst vill komma in. Jag får väl hoppas. 0 Citera
Anton Postad 9 maj 2010 Postad 9 maj 2010 Det är svårt att säga, du bör ha koll lite på vad du är intresserad av och vad du vill jobba med. Utbildningen är ganska praktisk, så att säga att du vill bli regissör eller fotograf är nog inte det bästa. Och var positiv! :) 0 Citera
nson Postad 10 maj 2010 Postad 10 maj 2010 Jag har hört att Kalix är ganska dåligt; Men jag såg precis igenom några filmer som gjorts på skolan, och jag måste säga att många av kortfilmerna har riktigt bra foto samt ljussättning. Edit: haha jag vet inte ifall det var till någon hjälp direkt xD 0 Citera
pld Postad 11 maj 2010 Postad 11 maj 2010 Jag har hört att Kalix är ganska dåligt; Vad är det som ska vara dåligt med Kalix? 0 Citera
nson Postad 11 maj 2010 Postad 11 maj 2010 Vad är det som ska vara dåligt med Kalix? Jag har snackat med några som säger att de inte lärt sig någonting. Men det är vad jag har hört som sagt, och jag sa också att jag såg på olika filmer som de har producerat (oseriösa som seriösa) och jag blev imponerad. Så jag tror inte du ska direkt tveka på om skolan är bra eller inte. 0 Citera
Serge Postad 11 maj 2010 Författare Postad 11 maj 2010 Jag har snackat med några som säger att de inte lärt sig någonting. Men det är vad jag har hört som sagt, och jag sa också att jag såg på olika filmer som de har producerat (oseriösa som seriösa) och jag blev imponerad. Så jag tror inte du ska direkt tveka på om skolan är bra eller inte. Eleverna själva som du talade med kanske var på högre nivå än utbildningen? 0 Citera
Pitviper Postad 12 maj 2010 Postad 12 maj 2010 Molkom har skickat ut brev om vilka datum man kan åka dit och har du inte fått något så är du förmodligen inte med i urvalet eller så har de missat dig:) Ring och hör med dem. Edit:Såg att du skrev att du inte sökt. Sorry, var för snabb:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.