plf66 Postad 3 maj 2010 Postad 3 maj 2010 Jag har behöv att uppgrada, värdesätter tips och erfarenhet kring stativ. Jag har två HVR-Z1 som behöver var sitt bra stativ, mina funderingar är följande: -Lätt stativ, så det ibland ska bäras en bit. Alltså sannolikt kolfiberben. -Troligen endast tvådelat, idag har jag tredelat och jag behöver nästan aldrig upp över ögonhöjd. -Någon form av snabbutfällning så man riggar snabbt. -Huvud som går extremt mjukt både när det är -20 och +30 grader. -Huvud utan återfjädring vid panorering -Kamerafäste där samma typ av fäste finns på enbent stativ så jag kan byta mellan tripod och monopod snabbt utan att byta kamerafäste. -Så billigt som möjligt? :-) Nej, nu ska det bli en investering som varar några år efter diverse stativ som inte håller för hårt bruk och olika klimat. Sachtler? Vilken storlek då? Andra tänkbara fabrikat? 0 Citera
Shoomedia Postad 4 maj 2010 Postad 4 maj 2010 Ska du ha det bästa är det Vinten eller Sachtler som gäller. Vinten Vision 3AS-AP2F är lagom för dig. Själv har jag 5AS och det är för stort till min utrustning - EX1- utom när jag har 35mm adapter. 0 Citera
plf66 Postad 4 maj 2010 Författare Postad 4 maj 2010 Tack, då ska jag leta lite på det och se hur det ser ut. Första bilderna visar dock ett tredelat stativ, men ibland finns det ju olika versioner. Hur många sekunder tar det från du börjar resa det, till det är inställt i våg och skjutklart? Amerikanarna verkar gilla Miller också, men där har jag inte hittat nått enbent stativ med samma snabbfäste som trebenta stativen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.