Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jo, har just köpt en sony cx350e som ersättare till min sony DCR-PC 330E. Har förut sparat på skiva men planerar nu att övergå till att spara på hårddisk för att lättare kunna kolla på dessa på PS3.

Vad skall jag spara i för format? Vill ha bra kvalla och samtidigt vara säker på att det går att se på filmerna om 30 år. Vad är bästa programmet? Kör just nu studio pinnacle i en äldre verson.

Sony kör visst stenhårt med AVCHD. Är detta framtiden?

Postad

Inte framtiden, utan nuläget. AVCHD är dagens format.

Hur det ser ut om 30år... ja du den som lever får se :)

Hur såg det ut 30år bakåt i tiden från nu.. typ färgtv var hypermodernt. Så det är svårt att sia om.

Om du har PS3 kan du ju kolla vilka formet den tar och anpassa dig till dem. T.ex. Bluray.

Postad

AVCHD är bara ett ramverk för hur en fil ska komprimeras. Så ja visst går att spara på hårddisk. Har ingen aning om Vegas men det kan säkert läsa dig till i manualen.

Postad

Ja, 30 år tillbaka är ju en kul tillbakablick. Vilket videosystem skulle man då välja?

I praktiken hade vi fyra tämligen spridda kassettsystem då, och två varianter.

Philips VCR1500 hade man precis slutat med, till förmån för VCR1700. Bägge dessa gav mycket bra bildkvalitet för den tiden, men idag är VCR-band nästan omöjliga att spela upp. Delar till spelarna finns inte sen minst 15 år tillbaka. (Jag gjorde mig av med en fungerande VCR1702 i fjol.) Statens ljud och bild-arkiv satsade på att spara referenskopior från SVT på VCR.... Opps inte det mest lyckade beslutet precis (tänk om man valt U-matic, se nedan).

Philips VCC/V2000 hade just aviserats och kom under 1980. Det gav också god kvalitet, skärpan var så bra att man normalt fick med tydbar texttv-signal på inspelningarna. Idag är det svårt att spela V2000-band och reservdelar till spelare är svåra att få tag på. (Jag sålde tre st V2000-spelar i fjol vid en lagerrensning).

Sony Betamax slog aldrig bra i Sverige. PAL-spelarna lades ned mycket tidigare än NTSC. Svårt men inte omöjligt att få tag i fungerande Betamax idag, men reservdelar är även här svårt. Bra bild, sämre ljud.

JVC mfl VHS blommade upp, inte bästa systemet, men de satsade hårt på bra spelare för kopieringsföretagen och fick ut många filmen på hyr- resp porrmarknaden och systemet var fast. VHS-band som är 30 år gamla går ofta att spela, men helst bör man ha nån spelare med manuell tracking för att spela bra. Spelarnas olika bandspänning kan göra att bilden hoppar, så det gäller att ha några olika spelare att välja på. Enkla VHS-spelare går ännu att köpa nya, men marknaden minskar snabbt.

Sen ska man inte glömma proffs- och företagsmarknadens U-matic från främst Sony och JVC. Dessa band spelar ofta utmärkt idag. Inga nya U-matic-spelare går att köpa, men med lite tur kan man hitta reservdelar. Men inom några år så lär det bli allt svårare. Men det är gedigen och välfungerande teknik.

Hur applicerar man då det på frågeställningen? Ja, blurayskivor går sannolikt att spela i många år framåt, mest pga att de har samma fysiska format som CD och DVD. Och vi har ju inga spelproblem på 27-28 år gamla CD-skivor idag. Det finns idag bra proffsspelare för HDV, och frågan är väl om inte det kommer att gå bra att spela HDV (inkl DV och DVCAM) inom många år ytterligare. Men dessa små band är känsliga för skräp och slitage så de fungerar nog bäst som referenskopior, snarare än filmer man vill titta på mycket.

Frågan är komplex.

Postad
Går AVCHD att spara på hårddisk? I SP 12 så verkar det bara att gå att bränna skivor i detta format. Hur ser det ut i Sony Vegas?

Jo, det ser bra ut, du kan komprimera till AVCHD och det går att bränna bluray. Via Architect går det att göra rätt så mycket med bluray, men jag går i träning än för att lära mig "allt". Sony Vegas är ju bra, inga större datorkrav, man kan mata det med de flesta tänkbara filerna och få ut det mesta man önskar.

Postad

Du vekar ha bra koll! Har en dator på 2.44 ghz med 3 G ram. I nero 10 är systemkraven 2ghz för HD och i Vegas 2,8ghz för HD. Man kan ju undra varför det är så.

Hur skall jag nu göra då...Importera full hd ACHD från kamera in i ...Sony vegas (2,44ghz...funkar det?) Fixa till filmen och spara i vad? Det finns ju så många att välja på...ACHD-HDV-MPG4 osv. Mitt önskemål är att ju kunna spara på extern hårddisk(ar) för att kunna enkelt kolla på dessa på PS3 eller ev bränna ut på DVD skivor. Skall man förresten inte spara som ISO? man vill ju att menyer skall fungera på PS3. Mitt "grundkrav" är att det skall bli så bra bild som möjligt med fungerande menyer. Är det verkligen "värt" att köra full HD? Ser man någon skillnad mellan Full hd och tex DVD eller AVD?

Det enda jag liksom du är klar över är att tiderna ändras och olika typer av spelare kommer och går. Det är ju därför man vill ha allt i digital form på hårddisk.

Jo, det ser bra ut, du kan komprimera till AVCHD och det går att bränna bluray. Via Architect går det att göra rätt så mycket med bluray, men jag går i träning än för att lära mig "allt". Sony Vegas är ju bra, inga större datorkrav, man kan mata det med de flesta tänkbara filerna och få ut det mesta man önskar.
Postad

Du vekar ha bra koll!

Tack!

---------

Har en dator på 2.44 ghz med 3 G ram. I nero 10 är systemkraven 2ghz för HD och i Vegas 2,8ghz för HD. Man kan ju undra varför det är så.

Ja, det kan man ju, men du måste nog definiera vad HD är för att kunna analysera skillnaden. Exempelvis HDV och DVCPROHD är mycket enklare att redigera än AVCHD.

---------

Hur skall jag nu göra då...

Ja, du. Du får nog försöka sätta dig in i det hela och fundera på vad som kan vara bäst för dig. (Som du börjat med)

--------

Importera full hd ACHD från kamera in i ...Sony vegas (2,44ghz...funkar det?)

Du kan utan problem ta in AVCHD i Vegas och exempelvis exportera det till andra format, men jag vet inte hur det fungerar med redigering.

Just nu redigerar jag HDV på en Intel C2D T7300 2 GHz, och det är inga problem ens på filmer på 2 timmar i längd och 3-4 videospår. Det lilla jag har haft AVCHD i ett par projekt har jag faktiskt exporterat ut den som HDV... :-) Nån kanske ryser vid tanken, men det fungerade bra.

-------

Fixa till filmen och spara i vad? Det finns ju så många att välja på...ACHD-HDV-MPG4 osv. Mitt önskemål är att ju kunna spara på extern hårddisk(ar) för att kunna enkelt kolla på dessa på PS3 eller ev bränna ut på DVD skivor. Skall man förresten inte spara som ISO? man vill ju att menyer skall fungera på PS3.

Jag håller mig till sista frågan, som jag gissar är en fråga.

Bluray med menyer, ja det kräver en hel del insikt i bluray-systemet. (DVD med menyer är enkelt, men känns inget kul när det gäller reducerad upplösning)

-------

Mitt "grundkrav" är att det skall bli så bra bild som möjligt med fungerande menyer. Är det verkligen "värt" att köra full HD? Ser man någon skillnad mellan Full hd och tex DVD eller AVD?

Vad är Full HD? 2K, 4K eller Elgigantens 1920x1080?

DVD är klart sämre än 1920x1080. Men skillnaden mellan 1440x1080 (dvs HDV som är enkelt att redigera idag) och 1920x1080 är inte stor. Speciellt inte om vi pratar om enkla hobbykameror. Där beror det ju mer vad man spelar upp på sen, en solkig LCD eller dyr plasma.

Det enda jag liksom du är klar över är att tiderna ändras och olika typer av spelare kommer och går. Det är ju därför man vill ha allt i digital form på hårddisk.

----

Jag spelar ju mest in på band själv (dvcam tidigare, HDV idag), men alla projekt som varit inne i datorn sparar jag alla filmsekvenser som datafiler på dvd/bluray i dataformat. Då inbillar jag mig att jag har en backup för filmscenerna.

Färdiga filmer i dag är DVD, men enstaka tester gör jag på bluray. Alla färdiga filmer som kommer från HDV/AVCHD sparar jag idag som m2t (dvs HDV-fil) på hårddisk för att kunna bränna ut på bluray när jag lärt mig tekniken riktigt. Just nu blir tittkopiorna främst på DVD. Färdiga filmer sparar jag dessutom antingen på dvcam-band eller hdv-band, beroende på om det är en SD eller HD-produktion. Stora hdv-band är ju dyra, men det går å andra sidan in 276 min på ett.

Postad

Bugar och bockar för svaret. Skall greja lite och återkommer senare när jag har bättre koll och kan ställa frågor som inte verkar alltför ovetandes. Just nu testas att spara i Mpeg4. Skall kolla om den kvallan duger och hur det fungerar i ps3 med menyer o så. Dessutom så kommer Vegas in i burken senare i kväll.

Du vekar ha bra koll!

Tack!

---------

Har en dator på 2.44 ghz med 3 G ram. I nero 10 är systemkraven 2ghz för HD och i Vegas 2,8ghz för HD. Man kan ju undra varför det är så.

Ja, det kan man ju, men du måste nog definiera vad HD är för att kunna analysera skillnaden. Exempelvis HDV och DVCPROHD är mycket enklare att redigera än AVCHD.

---------

Hur skall jag nu göra då...

Ja, du. Du får nog försöka sätta dig in i det hela och fundera på vad som kan vara bäst för dig. (Som du börjat med)

--------

Importera full hd ACHD från kamera in i ...Sony vegas (2,44ghz...funkar det?)

Du kan utan problem ta in AVCHD i Vegas och exempelvis exportera det till andra format, men jag vet inte hur det fungerar med redigering.

Just nu redigerar jag HDV på en Intel C2D T7300 2 GHz, och det är inga problem ens på filmer på 2 timmar i längd och 3-4 videospår. Det lilla jag har haft AVCHD i ett par projekt har jag faktiskt exporterat ut den som HDV... :-) Nån kanske ryser vid tanken, men det fungerade bra.

-------

Fixa till filmen och spara i vad? Det finns ju så många att välja på...ACHD-HDV-MPG4 osv. Mitt önskemål är att ju kunna spara på extern hårddisk(ar) för att kunna enkelt kolla på dessa på PS3 eller ev bränna ut på DVD skivor. Skall man förresten inte spara som ISO? man vill ju att menyer skall fungera på PS3.

Jag håller mig till sista frågan, som jag gissar är en fråga.

Bluray med menyer, ja det kräver en hel del insikt i bluray-systemet. (DVD med menyer är enkelt, men känns inget kul när det gäller reducerad upplösning)

-------

Mitt "grundkrav" är att det skall bli så bra bild som möjligt med fungerande menyer. Är det verkligen "värt" att köra full HD? Ser man någon skillnad mellan Full hd och tex DVD eller AVD?

Vad är Full HD? 2K, 4K eller Elgigantens 1920x1080?

DVD är klart sämre än 1920x1080. Men skillnaden mellan 1440x1080 (dvs HDV som är enkelt att redigera idag) och 1920x1080 är inte stor. Speciellt inte om vi pratar om enkla hobbykameror. Där beror det ju mer vad man spelar upp på sen, en solkig LCD eller dyr plasma.

----

Jag spelar ju mest in på band själv (dvcam tidigare, HDV idag), men alla projekt som varit inne i datorn sparar jag alla filmsekvenser som datafiler på dvd/bluray i dataformat. Då inbillar jag mig att jag har en backup för filmscenerna.

Färdiga filmer i dag är DVD, men enstaka tester gör jag på bluray. Alla färdiga filmer som kommer från HDV/AVCHD sparar jag idag som m2t (dvs HDV-fil) på hårddisk för att kunna bränna ut på bluray när jag lärt mig tekniken riktigt. Just nu blir tittkopiorna främst på DVD. Färdiga filmer sparar jag dessutom antingen på dvcam-band eller hdv-band, beroende på om det är en SD eller HD-produktion. Stora hdv-band är ju dyra, men det går å andra sidan in 276 min på ett.

Postad

Då sitter man å petar ut film i samma gamla dvd format. Skall prova att göra Iso och köra i Ps3an....

Fast det måste gå att köra 1440x1080 HDV i ps3 an, från hårddisken via ISO. Annars så kan man ju skrota PS3. Den verkar vara riktig snål vad gällande format.

Att inte Sony tänker: Sälj fullhd kameror, bra program som enkelt gör hd-film som funkar i PS3 via hårddisk. Man måste ju typ vara fulltidsdatanörd för att finna lösningar som fungerar.

Postad
Då sitter man å petar ut film i samma gamla dvd format. Skall prova att göra Iso och köra i Ps3an....

Fast det måste gå att köra 1440x1080 HDV i ps3 an, från hårddisken via ISO. Annars så kan man ju skrota PS3. Den verkar vara riktig snål vad gällande format.

Att inte Sony tänker: Sälj fullhd kameror, bra program som enkelt gör hd-film som funkar i PS3 via hårddisk. Man måste ju typ vara fulltidsdatanörd för att finna lösningar som fungerar.

Jag håller med om det sista, dessa system är inte upplagda för användning om man inte har en stab på 38 man minst. Ännu värre är det när man vill producera pressade BD i liten skala, det blir skyhöga priser pga alla licenser etc.

Som du säger så ska det gå att köra HDV 1440x1080 som m2t på en PS3. Eller möjligen om det ska heta nått annat. Men utan omkodning i alla fall. Vanliga mpg2-filer från HDV ska PS3 kunna spela upp, men då blir det utan menyer etc. Men jag har själv inte testkört detta än, det är på g men inte genomfört än på kompisens PS3.

Postad

I sonys PMB som följde med kameran fanns det ett bra program som enkelt satte ihop klippen i AVCHD och sedan brände ut en DVD. Tyvärr (som vanligt med sony...) så är det snålt med inställningar. Skulle det finnas lite fler redigeringsmöjligheter så skulle det faktiskt vara rätt ok.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...