Ray_Ban Postad 23 april 2010 Postad 23 april 2010 Jag sitter idag med en Intel 8600 (3.33 Ghz core2) processor och har 4 GB ram(2x2) TIll detta har jag 2st ATI 4670HD kort o crossfire. Jag använder mest datorn till surf, men även flightsim, silent hunter, call of duty och har tänkt mig att börja redigera lite hemma med. Vet inte om det blir elements eller "riktigt" redigeringsprogram. Går i lite tankar på att byta grfikkort. Drömmen var väl ett ATI 5970, men prisnivån och jag är inte överens där riktigt, så funderingarna har gått åt ett ATI 5830 (för att ev köra crossfire framöver). Är det ett bra val för att klara av ovanstående arbetssätt? Eller finns det något annat bra alternativ? Nvidia? Sedan har jag fundering på om jag skulle satsa på en annan burk med. Ev en intel I7 930 2,8Ghz 4kärnor. Får jag ut mer prestande ur den, än den jag har i dag för mina behov? Till den tänkte jag mig ev ett ASUS P6T Deluxe V2 och Corsair DDR3 PC10666 6Gb minne. Med mina gamla grafikkort blir det ca 7000:- i uppgradering, är det värt de pengarna? Kommer spel och redigering gå bättre? Utnyttjar adobes program om man kör crossfire? Tilllägas ska kanske att jag filmar idag med en Panasonic HDC SD5, Men funderar på HV 30 eller 40. MVH 0 Citera
Max_H Postad 23 april 2010 Postad 23 april 2010 CS4 utnjyttjar i princip endast Open GL. Funkar med nVidia och ATI. Crossfire gör ingen direkt skillnad. Premiere Pro CS5's GPU acceleration utnyttjar ENDAST vissa nVidia-kort (kortet-typen MÅSTE finnas på listan). http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs/ //Max 0 Citera
Ray_Ban Postad 23 april 2010 Författare Postad 23 april 2010 Så de stöder inga ATI kort i framtiden då? Eller såg jag så fel? 0 Citera
Max_H Postad 29 april 2010 Postad 29 april 2010 Stöder endast CUDA accelererade kort och CUDA är nVidia only. Så: Nej, inga ATI-kort. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.