Flebbo Posted December 12, 2004 Posted December 12, 2004 Tjena, ja undrar om det är olagligt att delaut hemagjorda filmer som innehåller klassisk musik (ex mozart, bethoven). Ja menar, den musiken kan ju knappast vara skyddad av upphovsrättslägen med tanke på att kisarna har varit döda i ett par 100 år. Over and out... Och varför står det "Nybörjare" under mitt namn för? 0 Quote
Martin1604319260 Posted December 12, 2004 Posted December 12, 2004 Det är inspelningen som kräver rättigheter, dom som har spelat stråkar osv osv etc etc å whotever. Du skulle ju kunna leta upp en originalinspelning av Mozart, blir nog stenkaka då va! ;) Förresten nöj dig inte med mitt svar för jag har inte någon koll på det här, säger bara vad som verkar logiskt. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 12, 2004 Posted December 12, 2004 Rättigheterna till noterna är fria, men den inspelade musiken är det inte! Symfonin äger rättigheterna till det inspelade ljudet men inte musiken, så du behöver bara be om rättigheterna från symfonin :-) 0 Quote
Flebbo Posted December 12, 2004 Author Posted December 12, 2004 Jaha, tackar så mycket =) Kom och tänka på en sak, då. Hur ska en synfoni lyckas bevisa att det är just deras inspelning ja använt? det måste ju finnas minst ett tiotal olika synfonier som gjort inspelningar på t ex mozarts låtar. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted December 12, 2004 Posted December 12, 2004 Alltså sålänge du inte ställer upp i en filmfestival eller börjar käna pengar på film kommer inte folk bry sig om du äger rättigheterna till musiken. Men så fort du gör det kommer folk vilja se ett musikkontrakt och det är då det kan gå illa. Om du inte kan bevisa att du har spelat in musiken själv. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 14, 2004 Posted December 14, 2004 Till Martinó, du skrev att du var osäker, jag skrev att jag var säker. Sorry om jag uttryckte mig muggigt. Har av ren nyfikenhet & inför eventuella framtida project faktiskt diskuterat just dom sakerna med min gamla chef på ett skivbolag jag jobbade på för ett gäng år sen, & det där var ungefär precis vad han sa om det :) I övrigt håller jag verkligen mä gubben! Jag rekomenderar inte att använda inspelat material om man kan undvika, men om man verkligen måste (läs: inte kan låta bli ;)), så är det viktigt att välja utifrån alldaglighet istället för det ultimata framförandet. Om du hittar en kanske tio plattor med samma stycke som nästan låter likadant & där du inte kan hitta något med egen karaktär, så är chansen (i vart fall om du inte gör nåt riktigt stort) väldigt liten! Om du däremot verkligen inte känner för att riskera en fet bot & dito utskällning, så kan du i praktiken hitta allt i MIDI-format på nätet, fritt & fint! Allt du behöver göra då är möjligen att välja rätt instrument från en MIDI-synth, antingen ljudkortets egna eller en stand-alone & eventuellt en schysst reverb att slaska på (måttligt) mä! Sen är det bara att spela in & vara glad! :D Lycka till! 0 Quote
Mini-Sinki Posted December 15, 2004 Posted December 15, 2004 Du kan ju be en musiker kis spela mozart på piano och sedan lägger du in den på din film.He he! 0 Quote
Recommended Posts