Gå till innehåll

final draft 6-fråga


darko

Recommended Posts

Kolla om du inte kan gå in på menyn TOOLS och sen välja options.

 

under fliken spelling så finns alternativet check capitalization, om du tar bort bocken där så borde det bli som du vill. Dock så får du ingen hjälp då på några andra meningar heller, vet inte hur man gör för att få bort stor bokstav efter trippelpunktskombination???

 

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske lite utanför ämnet men såvitt jag förstår så bör man skriva mellanstreck istället för trippelpunktskombination, åtminstone vad gäller dialog. Alltså;

 

"Vad var det nu ... jag skulle säga"

 

istället bör skrivas,

 

"Vad var det nu - jag skulle säga"

 

I det senare exemplet rättar inte FD första bokstaven i det följande ordet efter mellanstrecket till stor bokstav.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver mina manus med olika tecken.

 

Där hoppas jag att... är... lite... dröjande

 

Medans - detta - är - hastig - och - stolpig dialog?!?

 

?!? mer fråga än utrop men ändå ett sorts frågande utrop. NEJ?!?

 

!?! utrop med svag tveksamhet. VAFALLS!?!

 

jag använder mig av många metoder för att skapa nyanser i ett annars ganska oförklarande material.

 

jag hoppas bara folk läser det jag skriver på rätt sätt, annars får man ju lov att överförklara.

 

fast vid ett tillfälle hade jag "?!?" som det ända på dialograden. Vad tror ni det kan ha varit då? jag har ett specifikt exempel, om någon bryr sig?!?

 

tjo,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...