Pehrbau Postad 12 april 2010 Postad 12 april 2010 Jag har köpt en Canon Pixma iP4700, som kan skriva ut bild direkt på framsidan på DVD. Rubicerade skrivarprogram går inte att köra under Windows 7 Ultimate 64-bit trots nedladdning av den senaste versionen - avsedd för Windows 7 64 - från Canon Download. Efter letande på nätet har jag hittat många som har samma problem. I övrigt fungerar skrivaren bra med de andra funktionerna. Min temporärar lösning har blivit att nedgradera en annan maskin från Windows 7 till Windows XP Home och där fungerar skrivare på önskat sätt. Läget är alltså inte akut men jag vill helst kunna köra datorerna med samma O/S. Vet någon eller har någon hört något om en fungerande Canon programvara för Windows 7 64bit för utskrift av label / DVD? 0 Citera
Rogge Postad 12 april 2010 Postad 12 april 2010 Vet någon eller har någon hört något om en fungerande Canon programvara för Windows 7 64bit för utskrift av label / DVD? Jag har en i4500 samt Windows 7 64-bit och jag hade ännu inte installerat Canon Label CD print men fick förstås problem nu när jag testade, dvs "a compatible printer for printing cd-media was not found!". Men, när jag laddade ner Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module för att komplettera funktionaliteten i Windows drivrutiner så verkar det fungera. :) Jag skrev verkar därför att jag ännu inte skrivit ut någon label, men programmet startar som det skall och jag kan iaf öppna sparade labels. :bire Testa och se om det fungerar även för dig! 0 Citera
StenR Postad 12 april 2010 Postad 12 april 2010 Jag har en i4500 samt Windows 7 64-bit och jag hade ännu inte installerat Canon Label CD print men fick förstås problem nu när jag testade, dvs "a compatible printer for printing cd-media was not found!". Men, när jag laddade ner Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module för att komplettera funktionaliteten i Windows drivrutiner så verkar det fungera. :) Jag skrev verkar därför att jag ännu inte skrivit ut någon label, men programmet startar som det skall och jag kan iaf öppna sparade labels. :bire Testa och se om det fungerar även för dig! Så var det för mig med, Windows 7 drivrutin räckte inte till, men med Canons add-on så funkade det bra. 0 Citera
Pehrbau Postad 12 april 2010 Författare Postad 12 april 2010 Tack för tipset. Jag har redan provat den update som fanns där och som är daterad 2008, men den startar inte ens. Felrapporten i loggen är obegriplig för mig. Microsoft tycker inte att det är deras bord och vill dessutom ha betalt eftesom min installation är för gammal. Jag misstänker att det är något annat program som stör så får väl börja avinstallera en del. Tack för inläggen. 0 Citera
Rogge Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Jag har redan provat den update som fanns där och som är daterad 2008, men den startar inte ens. Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module är inte gammal, den är skapad den 6/10-2009. Vilken update har du testat, dvs uppdatering till vad? 0 Citera
Pehrbau Postad 13 april 2010 Författare Postad 13 april 2010 Hej Rogge! Den senaste jag hämtade hem igår kväll - engelsk version - är på 9782kb och daterad 28-11-2008. Den startar inte heller och ger upphov till fel i Windows program logg som jag ej kan förstå. När jag kör i XP-mode så startar programmet men funktionen är ostabil. Tack för ditt inlägg! 0 Citera
Rogge Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Den senaste jag hämtade hem igår kväll - engelsk version - är på 9782kb och daterad 28-11-2008. Den startar inte heller och ger upphov till fel i Windows program logg som jag ej kan förstå. Jag tror att det är fel uppdatering du hämtat. Klicka på länken jag gav i tidigare svar så kommer du direkt till Canons nedladdningssida. Filen du kan hämta där heter aomwin200ea24.exe och är 31 133 696 bytes stor, skapad den 6/10-2009. "This product is a module that expands the functionality of the printer driver for Canon Inkjet printers as included in Windows 7." 0 Citera
Pehrbau Postad 13 april 2010 Författare Postad 13 april 2010 Det visar sig att den filen inte funerar för iP4700. Jag vill ju helst slippa byta skrivaren till t ex en 4500 eller 4600 som båda finns med på listan. Skall höra med företaget om jag kan byta den mot en annan eftersom 4700 inte fungerar med CD label print men är ok i övrigt. Som tur är kom jag ur paniken genom att gå över till en XP dator där allt fungerar med min andra DVD skrivare en Epson R200. 0 Citera
Rogge Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Det visar sig att den filen inte funerar för iP4700. Jag vill ju helst slippa byta skrivaren till t ex en 4500 eller 4600 som båda finns med på listan. Skall höra med företaget om jag kan byta den mot en annan eftersom 4700 inte fungerar med CD label print men är ok i övrigt. Aha, jag var lite för snabb när jag tiddade i listan med andra ord. :OO 0 Citera
StenR Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Det visar sig att den filen inte funerar för iP4700. Jag vill ju helst slippa byta skrivaren till t ex en 4500 eller 4600 som båda finns med på listan. Skall höra med företaget om jag kan byta den mot en annan eftersom 4700 inte fungerar med CD label print men är ok i övrigt. Som tur är kom jag ur paniken genom att gå över till en XP dator där allt fungerar med min andra DVD skrivare en Epson R200. Har du prövat med den här filen: http://software.canon-europe.com/software/0035866.asp Du behöver ju inte använda en separat dator heller, du kan köra Windows 7 i XP-mode: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx 0 Citera
Pehrbau Postad 13 april 2010 Författare Postad 13 april 2010 Hej Sten! Ja, den filen har jag provat och den fungerar inte heller med CD label print trots att den är av färskt datum. Jag har kört skrivaren i XP-mode men tycker att den inte verkar särskilt stabil där. Jag vågar inte röra den virtuella delen alltför mycket eftersom jag har lyckats få Encore DVD 2 att fungera bra och stabilt där. Kunde installera Encore 1.0 och uppgradera till 1.5 men däremot inte uppgradera till 2.0. Supporten kunde inte förstå det. Problemet var att installationsprogrammet bara hade ett sätt att kolla att det fanns tidigare version och det var att den skulle vara installerad. Det gick inte att bara ange serienumret som det gick för de andra versionerna. Lyckligtvis fick jag igång version 2 i XP-mode och där får den ligga tills jag hittar något som är bättre till överkomligt pris. Jag är ju i högsta grad nollbudgetfilmare. Tack för era inlägg! 0 Citera
Pehrbau Postad 3 maj 2010 Författare Postad 3 maj 2010 Bara en uppföljning: För att börja från scratch har jag rensat hela systemdisken och gjort en full ominstallation av Win 7 Ultimate 64 bit. Det tog nästan två dagar inklusive backuper och tillverkning av en skivimage för ev framtida bruk. Jag har givit upp när det gäller Encore DVD 2.0 och har nu köpt och installerat Encore och Premiere CS4. Det fungerar som förväntat och jag slipper lägga in virtuell XP systemet. Men Canons CD Label Print programmet fungerar fortfarande inte. Det kan möjligen bero på North bridge på moderkortet och det finns en uppdatering för BIOS. Eftersom allt annat fungerar så får jag klara mig utan iP4700 skrivaren för DVD. Har också tittat lite på Premiere CS4 och upptäckt att det är en väldig skillnad mot vad jag minns från mina flera års arbete med Premiere från version 4.0 t o m Premiere Pro 1.5. Det var roligt att se utvecklingen efter så många år men jag kommer att hålla mig till GrassValley Edius 5.5 som fungerar otroligt stabilt och med fin RT. Detta var bara att sätta punkt för min klagosång om Canon iP4700 tillsammans med programmet för utskrift till DVD. Hoppas vårvärmen kommer även till Skanör! 0 Citera
GutteG Postad 14 juni 2010 Postad 14 juni 2010 Skippa Canons program och skriv ut direkt från illustrator/photoshop/word eller annat program. Se till att välja printable disc i utskriftshanteraren bara. Disc-trayen är 131x242,5mm, gör ett dokument med det formatet. Skivan hamnar 89mm från toppen och 32mm från botten av dokumentet. Skivan är centrerad i x-led och centrum hamnar i y=150mm. Maska av områden som inte ska skrivas ut annars skrivs det ut på trayen. Mallar för skivor finns bland annat här: http://www.dicentia.com/media/katalog-NOSE.pdf 0 Citera
Pehrbau Postad 14 juni 2010 Författare Postad 14 juni 2010 GutteG! Tack för ditt inlägg! Det löste mitt problem och jag har nu gjort en mall i Photoshop som fungerar charmant. Där ser man - det gäller att vara inovativ! Tack för din hjälp och guidning! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.