Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar vad jag ska använda för slutartider när jag ska filma vindsurfing (vilket jag kommer göra till 90%)oftast i mycket bra ljus?

Jag har en Canon 550D och ND filter får jag väl skaffa.

MYCKET tacksam för svar! :)

Jag läser så olika om detta runt om på internet, vissa säger snabba slutartider på 1/2000 andra säger max 1/250...

Förvirrad..

• 2 veckor senare...
Postad
Jag undrar vad jag ska använda för slutartider när jag ska filma vindsurfing (vilket jag kommer göra till 90%)oftast i mycket bra ljus?

Jag har en Canon 550D och ND filter får jag väl skaffa.

MYCKET tacksam för svar! :)

Jag läser så olika om detta runt om på internet, vissa säger snabba slutartider på 1/2000 andra säger max 1/250...

Förvirrad..

asså allt som du kan ställa in har med smak att göra. Om du dundrar på med 1/2000 så blir ju bilderna troligtvis knivskarpa jämfört med en "vanlig" slutartid, om du sätter skärpan rätt. Däremot e ju frågan vilken look du vill ha. Ska det en spelfilm där du, trots video, vill skapa en filmlook är ju 180.0d att föredra. Oklart iofs om just den kameran kan det, men isf 1/25 eller 1/24, vilka ger en liknande effekt som 180.0d.

Men som sagt, tycke och smak.

Postad

Har väl förstått nu att det handlar om smak och tycke.

Snabba slutartider ger en strobliknande bild (Saving Private Ryan typ) det stämmer väl?

Kan väl inte påstå att jag är ute efter en spelfilmslook när jag gör vindsurfingfilm utan är väl mer ute efter bästa möjliga bild utan eftersläpningar.

Jag får helt enkelt prova mig fram! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...