AtomicCross Postad 29 mars 2010 Postad 29 mars 2010 Jag är rätt fresh här och undrar om det är många videoredigeringsprogram man kan konvertera video från 25-24p (23.97..) eller är det bara i dyra final cut? Videokameran (Canon legria hf200) som jag tänkt köpa filmar endast i 25p, därför är jag lite bekymrad... Tack på förhand! 0 Citera
beta75 Postad 29 mars 2010 Postad 29 mars 2010 Jag är rätt fresh här och undrar om det är många videoredigeringsprogram man kan konvertera video från 25-24p (23.97..) eller är det bara i dyra final cut? Videokameran (Canon legria hf200) som jag tänkt köpa filmar endast i 25p, därför är jag lite bekymrad... Tack på förhand! Eftersom du skriver Final Cut så misstänker jag att du har en mac. DÅ kan du använda ett gratisprogram som heter JES deinterlacer för sånt. Däremot kan du nog inte stoppa in AVCHD-filer direkt. Du kan göra det med voltaicHD som en billigt. /KN 0 Citera
AtomicCross Postad 29 mars 2010 Författare Postad 29 mars 2010 Tack för att du svarar, behöver verkligen hjälp..! AVCHD-filer, vad är det och kan man konvertera dem innan man kör in dem i det gratisprogrammet? I annat fall, kan man inte bara slacka ner hastigheten till 96% eller vad det blir och hej hå så har du 24p? 0 Citera
beta75 Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 AVCHD är det formatet som kommer ur din kamera. Med voltaicHD kan du konvertera det till ett format som är lättare att redigera, t.ex. Quicktime Apple intermediet codec, och sen kan du konvertera med JES deinterlacer till 24p. Men för att hitta ett bra flöde så måste du bestämma vilket redigeringsprogram du ska använda. Om du bara ändrar hastigheten så påverkas ljudet och rörelserna blir långsammare. Dock oerhört lite. Så det kan vara ett sätt för dig. /KN 0 Citera
AtomicCross Postad 30 mars 2010 Författare Postad 30 mars 2010 okej, då förstår jag! Jag funderar på att använda Vegas eller Logic studio till Mac... Är det av stor betydelse? Jag tror dessutom det finns någon slags värsting av iMovie HD, funderar på den as well.. 0 Citera
beta75 Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 An ditt svar inser jag att du inte tänkt över det ordentligt. Logic är ett program för musik och ljud. Och Vegas finns endast till windows. iMovie HD finns i en äldre version som är mer lik ett vanligt redigeringsprogram, tror det är iMovie 6, och de senare som är mer av drag och släpp modell. Inget avancerat. De senare versionerna (iMovie 9) klarar av att importera dina AVCHD-filer direkt till programmet. Sen kan man fråga sig varför du ska ha 24p i ditt material? /KN 0 Citera
AtomicCross Postad 30 mars 2010 Författare Postad 30 mars 2010 Haha aj då det var en grov miss av mig.. Blandade ihop logic med nåt annat jag sett för mac. Jag har ju iMovie 09 men kanske skulle använda mig av något lite grymmare, jag har ända skaffat mig en skaplig hd kamera. Vi är ute efter att göra videologgar på vår resa, det är väl i princip bara massa actionsporter som surf, kite, longboarding, wake och motor, men vi vill få den genuina känslan av att det är proffsigt gjort-därför mitt önskemål om att kunna filma 24p delvis! //Karl 0 Citera
Rogge Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 ...men vi vill få den genuina känslan av att det är proffsigt gjort-därför mitt önskemål om att kunna filma 24p delvis! Så det är oproffsigt om det är 25p? Det ser sämre ut med 25p? 0 Citera
Kimster Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 Jag skulle nog också säga att 25->24 är bara waste of time med tanke hur du ska visa det. 0 Citera
AtomicCross Postad 30 mars 2010 Författare Postad 30 mars 2010 Vad jag har läst så är i princip alla (speciellt de gamla) hollywoddfilmerna gjorda i 24p, man ser ju en viss skillnad på 24 och 25p tycker jag? Eller är det bara en vassare redigerare? :P 0 Citera
Rogge Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 Vad jag har läst så är i princip alla (speciellt de gamla) hollywoddfilmerna gjorda i 24p, man ser ju en viss skillnad på 24 och 25p tycker jag? Eller är det bara en vassare redigerare? :P Jag hade koncenterat mig på att berätta historien med det jag filmar istället för att koncentrera sig på vad hollywoodfilmerna har för frame rate. :) Testa och jämför och se vad du själv tycker så kommer du komma fram till om det är värt extrabesväret eller ej. Ser det bättre ut att kasta bort en frame/konvertera eller dra ner hastigheten med 4% är det ju bara att fortsätta, men jag tvivlar på att du vill ha lägre frame rate till sport. Det är snarare tvärtom, att du kommer att upptäcka att du vill spela in i 720p50 istället för att få mjukare rörelser. Det är en smaksak som man får kolla och se hur det blir och vilket som passar bäst. :) Testa, det är det bästa sättet! :bire 0 Citera
vilcans Postad 30 mars 2010 Postad 30 mars 2010 Vad jag har läst så är i princip alla (speciellt de gamla) hollywoddfilmerna gjorda i 24p, man ser ju en viss skillnad på 24 och 25p tycker jag? Eller är det bara en vassare redigerare? :P Finns det över huvud taget någon som ser skillnad på 24p och 25p? Det är knappast den skillnaden du behöver fokusera på. 0 Citera
Pehrbau Postad 31 mars 2010 Postad 31 mars 2010 Det är väl närmast historiska skäl till att det har blivit olika bildhastigheter. I filmtekniken hängde det ihop med de första mekaniska maskinerna och när TV kom var det praktiskt att låsa bildhastigheten till rådande nätfrekvens 50 resp 60 Hz. Nej, jag kan inte heller se någon skillnad men tycker att det borde vara bättre ju högre bildhastighet man har för snabba förlopp. 50P vore fint men det kostar! 0 Citera
AtomicCross Postad 31 mars 2010 Författare Postad 31 mars 2010 Historiskt sett tror jag att det från början kom överens om att 24p var det billigaste att använda, ända sedan dess har de flesta större filmproduktioner projekterats så, sen börjar väl 25p användas mer och mer va? Ja jag ska helt enkelt pröva mig fram, helt klart värt att tanka JES och testa :) Skål! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.