seabass Postad 28 mars 2010 Postad 28 mars 2010 Hej! Jag har en timme HDV 1080p25 och en minut HD från en Canon D5 Mark II (h.264? 1080p25). Det ska klippas ner till typ 40 sekunder totalt men jag ska använda delar från båda formaten och sen upp på youtube. Vad bör jag ha för sekvensinställningar och mått? Just nu har jag följande inställningar (Se bifogad fil): Frame Size: 1440x1080 Pixel Aspect Ratio: HD (1440x1080) Field Dominance: None QuickTime Video Settings: HDV 1080p25 100% ...och codec prores under render control Bör jag konvertera nån av filerna först? Är 1440x1080 bra för YouTube eller ska jag redigera i 1280x1080 från början? Tack för svar! 0 Citera
D_Odell Postad 28 mars 2010 Postad 28 mars 2010 Hur blir det om du enkelt drar ner filmfilen på FCP timeline så anpassas ju formatet efter filtypen. Enkelt och smidigt. Om du sedan ska komplettera med 1080p 5D material, så när det är i minoritet i jämförelse med HDV materialet så får du downkonvertera det till ditt andra material. Smak och tycke givetvis. Och gör 5D till Proress HQ så blir det redigeringsbart och bättre vid grading än h 264. 0 Citera
neolit Postad 8 april 2010 Postad 8 april 2010 Jag hänger på denna tråd och frågar om hur man exakt går tillväga för att konvertera material från 5D till redigeringsbart i FCP 6. Neo 0 Citera
Kimster Postad 9 april 2010 Postad 9 april 2010 Använd ett konverteringsprogram, t.ex. MPEG-Streamclip. Gör om filformatet till exempelvis Prores 422. 0 Citera
seabass Postad 18 april 2010 Författare Postad 18 april 2010 En ny fråga. Denna gången har jag tre kameravinklar med HDV 50i och en med DV 50i. Slutformat skall vara främst DVD, men även webb. Den viktigaste vinkeln är just DV-vinkeln så den bestämmer upplösningen. Ska jag konvertera om HDV-filerna till något format först eller kan jag blanda HDV och DV i samma timeline? Vad ska jag ha för Sequence-inställningar för det i så fall? FCP alltså. Tackar och bockar! 0 Citera
seabass Postad 19 april 2010 Författare Postad 19 april 2010 Har googlat lite och det verkar som att jag kan ha en dv-sequence och bara lägga in hdv-filerna där med. Men om jag vill göra ett multiclip av det hela så kommer det inte att gå att mixa dv/hdv vad jag har förstått? Ja, vad tror ni är bäst? Downconverta all hdv (till dv eller prores?) eller upconverta dv:n (till hdv eller prores?) eller köra mixat på en dv-timeline? Om jag downconvertar hdv:n så tappar jag möjligheten att panna och zooma i det. Men om jag inte gör det så verkar jag inte kunna köra multiclip med dv:n. Jag kan visserligen köra multi bara på de tre hdv-vinklarna. Dumt att FCP är så kinkig. Hm, svåra val! Hjälp snälla! Tack! 0 Citera
seabass Postad 20 april 2010 Författare Postad 20 april 2010 Jag testade att placera HDV-klippen på min DV-timeline och den skalade ner automatiskt. Det såg dock förskräckligt ut om jag inte renderade (såklart) och efter rendering var det fortfarande inte toppklass. Jag testade att exportera ut en version och jag tycker att jag borde få bättre resultat från HDV-materialet. Är det fel väg att gå? Ska jag downconverta allt först trots allt. Hur på bästa sätt i så fall? Då tappar jag ju som sagt fördelen med upplösningen och allt hade kunnat spelats in i DV från början i stället. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.