Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu är det så att jag skulle kolla genom mina gamla dv-band på min kamera. Helt plötsligt får jag svarta streck över bilden, så jag antar att det var fel på nåt band, och att jag nu måste köpa ett rengöringsband.

Men efter jag sett på det trasiga bandet, så stoppade jag i ett annat, och då var det streck på det med. Om det nu är så att det var ett trasigt band som gjorde nåt med kameran så det blir streck på bilden, har det då förstört det andra bandet jag såg på efter? Eller är det bara kameran det är fel på? Jag vågar inte prova banden i min andra kamera ifall de då förstör den med.

Postad

Du kan ju försöka köra ett rengöringsband i kameran men troligen måste du lämna in kameran på service. Det är troligen inget fel på banden, kolla med en annan kamera.

Postad
Du kan ju försöka köra ett rengöringsband i kameran men troligen måste du lämna in kameran på service. Det är troligen inget fel på banden, kolla med en annan kamera.

Kameran är gammal, så jag tror inte det är värt att lämna in den, men jag överlever det.

Är mest orolig över banden om den andra kameran. Den kameran är inte bara min, utan den delas av en förening jag är med i. Vet inte om jag vågar chansa.

Men beror felet i kameran på att bandet var trasigt, så måste väl bandet lika väl kunna förstöra den andra kameran med?

Postad

Horisontella streck? Rätt tjocka? Kan vara trackingen som blivit lite off. Brukar hända min kamera lite då och då. Brukar spola med bild fram och tillbaka några gånger så funkar det till slut.

Postad
Horisontella streck? Rätt tjocka? Kan vara trackingen som blivit lite off. Brukar hända min kamera lite då och då. Brukar spola med bild fram och tillbaka några gånger så funkar det till slut.

Ja precis såna streck. Men jag har spolat en hel del, men det vill inte försvinna. Stoppa in film i datorn med och strecken hänger kvar även då.

När den först började krångla idag så spelade jag upp ett band, och bilden stannade, men ljudet fortsatte. Då spolade jag lite och ett annat klipp spelades upp, men bilden som fastnat var kvar i linjerna. Jätteskumt. Sen blev det bara svarta linjer.

Postad

Låter exakt som vad som händer mig till och från. Prova att spela upp bandet från början till slut och håll koll på om det blir bättre.

Jag brukar mest ha det problemet med gamla återanvända band, och när det börjat på ett band så brukar det sprida sig. Inga fel på banden, utan bara uppspelningen.

Har tyvärr inga andra lösningar, det brukar fungera för mig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...