Gonz Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 Hej jag har en mov video fil i 4:3 och skulle vilja få et den i Widescreen. Jag har lagt till svarta rutor på 4:3 videon men vill inte att dessa rutor ska ta plats när filmen spelas upp det är därför jag vill mata ut den i widescreen. Jag har testat att öppna videofilen i en widescreen sequence på min premiere CS4 och köra ut den på H264 formatet. Resultatet blir att det blir en komprimerad widescreen i 4:3 format. Vad gör jag för fel? 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 Importerar du en 4:3 fil i en 16:9 sekvens måste du zooma upp klippet så du fyller skärmen. Om den inte behöver vara fullupplöst i sitt slutformat räcker det med att croppa den när du exporterar ut den - lämpligen som ett Square Pixel klipp. //Max 0 Citera
Gonz Postad 23 mars 2010 Författare Postad 23 mars 2010 Jag har zoomat ut den men den blir 4:3 iallafall när jag kör ut den. Tror att den körs ut om widescreen men kompimeras till 4:3. 0 Citera
Gonz Postad 23 mars 2010 Författare Postad 23 mars 2010 OK det verkar som att det blir rätt format när jag spelar upp den på VLC men den blir inte det när jag spelar upp den på Quicktime. Den kanske är anamorphisk eller nåt. Om jag kör upp den på Vimeo blir det rätt format tror ni? 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2010 Postad 23 mars 2010 Du har kört ut den anamorfiskt. QT suger stenhårt på att hantera detta. Vimeo kör Flash-baserad player som inte heller gillar detta. Bäst är om du formaterar den med Square Pixels. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.