Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med en produktion där jag måste mygga tre personer, samt ha en grupp på bom i samma rum. Problemet är att den mixer vi tänkte använda är en Sounddevices 302-mixer som har tre kanaler. Enkel fråga kanske, men kan jag på nåt sätt splitta så att jag kan ta in alla fyra kanaler i denna mixer, eller måste jag helt enkelt skaffa en med 4 eller 5 kanaler?

Det är inte ett alternativ att flytta på personerna med mygga, då de kommer sitta vid ett fast bord. Gruppen kommer stå några meter framför gruppen och behöver därför en bom.

Nån som har koll?

Postad

Fick ett förslag om att ha 3 myggor i mixern som går till kamerans kanal 1 och bommen direkt in i 2:an.. vad innebär det rent praktiskt? Att ha myggorna via mixern och bommen direkt in i kameran? Har jag kontroll på bommen då?

Postad

Rent praktiskt innebär det att du får alla tre myggorna på kanal 1 och bommen på kanal 2. Det bästa är om ni kan vara två så en mixar mellan myggorna och en bommar, du vill inte ha uppe alla reglarna för alla tre myggorna hela tiden då det kommer bli ganska brusigt. Sen är det ju jättebra om dialogen mellan "myggpersonerna" inte är så mycket att de pratar samtidigt eller avbryter varandra då det kan bli knivigt att mixa. Du får ju inte myggorna separat och kan således inte gå tillbaka och ändra, den mixen du gör är live och är den som sparas.

Är det en så stor bild och du måste ha tre personer + en grupp samtidigt? Ofta kan man köra ganska hårt med bommen om det finns nån halvsekund att flytta på, tänk också på att du kommer få ganska kraftig skillnad i ljudet mellan bommen och myggorna.

Postad

Tack för bra svar!

OM vi bara kör en mixer, hur kopplar jag då? Att alla tre myggorna kan gå in i mixern förstår jag, men var gör jag av bommen? Om jag kör in bommen direkt i 2:an på kameran, får jag då returlyssning på den på samma sätt som från mixern?

Det kniviga blir att bomma gruppen samtidigt som jag rattar myggpersonerna. Oftast kommer bara en myggperson prata åt gången, så det borde inte bli några problem.

En tanke är att ta in en extra person som bara står med bommen (utan lyssning eller mixer) direkt från kameran, och att jag rattar myggorna. OM bommen går in direkt i kameran så har jag väl ingen direkt kontroll på den, förrutom nivån jag sätter från start? Jag kan aldrig reglera bomnivån?

tack :)

Postad

Kan inte bomoperatöre få lyssning har du ju inte så mycket annat val. Och sitter dom hyfsat still vi bordet ska det inte vara några större problem. Du måste nästan vara två i allafall och att få någon som står å håller bommen borde inte vara så svårt, så rattar du myggorna. Pratar bara en åt gången är det lätt rattat och du kan ju i princip bara ha uppe regeln på den som pratar och fimpa resten.

Finns det förresten inget hörlursuttag på kameran?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...