Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Alla kunniga filmare

Jag har under en längre tid brottas med tankarna på att gå över från mitt amatörfilmande i sd till HD,

har en canon XL2.

Detta för ju mycket med sig, troligen ny dator samt blueraybrännare osv.

Är tiden snart ute för Dv band, det är ju en mekanisk teknik med allt vad det innebär?

Har själv lite problem med småstörningar (linjer)/pixlar på små ytor i bilden då och då.

Det är väl minneskort som gäller framöver ?

Gällande kameraval så har jag sneglat lite på JVC GY-HM700E.

Har någon erfarenhet av denna eller likvärdig/prisvärd kamera?

Det är ju en stor kostnad för en som huvudsakligen använder kameran som en

glad amatör utan några större inkomster från filmandet.

Hursom helst så gillar jag axelkameran eftersom den är lätt att hålla still och

man får lite mer "svängrum när det är myckt folk" med en kamera som syns vilket

underlättar en hel del i många situationer.

Tacksam för svar

med förhoppningar om snar vår

Tomas

Postad

Många kommer säga emot, men jag tycker tiden för DV-band redan är över. Minneskort är mycket, mycket smidigare.

I det prisläget är den naturliga konkurrenten Sony EX-3 som har större sensor men dyrare lagringsmedia.

Personligen skulle jag just nu vänta på att 1080 / 50p blir standard i denna prisklass innan jag bytte format.

Har du lite klent datorsystem och ej funderar på att uppgradera (funkar dock på Mac) så ska du akta dig för AVCHD-format.

Postad

Jag håller med j3n5 så till vida att någon form av minneskort i längden är det som vinner. Men jag tror att dv-band hänger med ett bra tag till. Till skillnad mot solidstate minnen så har man ju kvar sitt källmaterial på banden. Jag har nästan ca 200 band liggande och använder aldrig ett band två gånger. Korten måste ju tömmas för att användas igen. Visserligen kostar stora hårddiskar för långtidslagring inte heller så mycket idag men ett 60 minuters band kostar bara ca 25 kronor.

XL2 är ju en alldeles utmärkt kamera för SD och står sig utmärkt i konkurensen.

Jag hade en XL1 i många år och bytte till XH A1 för några år sedan som också fungerar bra. Anledningen var då att jag behövde spela in en film i HDV och redigera den för HD vilket är gjort och fungerade bra. Sedan dess har jag bara använt SD med något enstaka kort undantag. BluRay är ju svindyrt och det dröjer nog innan det blir ekonomi att lägga en film på det formatet för en liten producent eller filamare. Dessutom är efterföljaren till BluRay på gång.

Om du inte absolut tycker att du vill ha 1080x1920 så avvakta. Kan du inte motstå frestelsen att köpa en HD-kamera så behåll din XL2:a!

Jag sålde min vilket jag ångrar nu när jag bara hade en gammal XM2 som andra kamera!

Postad

Jag håller med föregående. Band som inspelningsformat är över. Möjligen att spara äldre material på, men annars anser jag att minneskort är här för att stanna ett bra tag.

Postad
Många kommer säga emot, men jag tycker tiden för DV-band redan är över. Minneskort är mycket, mycket smidigare.

Hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Postad
Jag håller med j3n5 så till vida att någon form av minneskort i längden är det som vinner. Men jag tror att dv-band hänger med ett bra tag till. Till skillnad mot solidstate minnen så har man ju kvar sitt källmaterial på banden. Jag har nästan ca 200 band liggande och använder aldrig ett band två gånger. Korten måste ju tömmas för att användas igen. Visserligen kostar stora hårddiskar för långtidslagring inte heller så mycket idag men ett 60 minuters band kostar bara ca 25 kronor.

XL2 är ju en alldeles utmärkt kamera för SD och står sig utmärkt i konkurensen.

Jag hade en XL1 i många år och bytte till XH A1 för några år sedan som också fungerar bra. Anledningen var då att jag behövde spela in en film i HDV och redigera den för HD vilket är gjort och fungerade bra. Sedan dess har jag bara använt SD med något enstaka kort undantag. BluRay är ju svindyrt och det dröjer nog innan det blir ekonomi att lägga en film på det formatet för en liten producent eller filamare. Dessutom är efterföljaren till BluRay på gång.

Om du inte absolut tycker att du vill ha 1080x1920 så avvakta. Kan du inte motstå frestelsen att köpa en HD-kamera så behåll din XL2:a!

Jag sålde min vilket jag ångrar nu när jag bara hade en gammal XM2 som andra kamera!

Stor tack för utförligt svar

Tomas

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...